Autostrăzile din România în 2018: Câți kilometri noi s-au dat în folosință, câți avem în total

Autor: Puiu Alexandru - 06:15, 27 dec. 2018

Autostrăzile din România au fost subiectul multor discuții în ultimii ani, pornind mai ales de la ritmul incredibil de lent în care sunt realizate. Performanța realizată în 2018 nu îți va schimba opinia despre gradul de eficiență al autorităților.

Viteza cu care te poți deplasa pe străzile patriei este una infimă, din cauza traficului intens și a lipsei autostrăzilor. Este inadmisibil ca unele dintre cele mai circulate trasee din România să treacă prin mijlocul unor orașe turistice, dar se pare că situația va rămâne neschimbată pentru o perioadă destul de îndelungată.

Trăgând linie la final de 2018, rețeaua de autostrăzi din România se bucură de aproximativ 800 de kilometri. Dintre aceștia, doar 101 kilometri au fost construiți în ultimul an. Partea un pic tristă este că până și din cei 101, doar 60 au fost dați efectiv în folosință. Restul de 41 din loturile 3 și 4 dintre Lugoj și Deva au ”mici găuri de 500 de metri”.

Cu alte cuvinte, în teorie, autostrăzile din România măsoară aproximativ 807 kilometri. Într-o zi proastă însă, de la Brașov la București, ai toate șansele să depășești cinci ore pentru parcurgerea unei distanțe de 165 de kilometri.

Administrarea autostrăzilor și organizarea licitațiilor pentru construcția lor se află în sarcina Ministerului Transporturilor. Acesta se află însă într-o situație foarte instabilă, în contextul în care ministrul Lucian Șova este demisionar, iar Iohannis a amânat semnarea decretului de numire al lui Mircea Drăghici, cea mai nouă propunere din partea PSD.

Pe un ton cât se poate de dicatorial, Viorica Dăncilă declara la începutul lunii decembrie că şeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) „pleacă acasă” dacă până pe 31 decembrie nu sunt finalizaţi 100 de kilometri de autostradă.

În acel context, pe 14 decembrie 2018, a fost deschisă în sfârşit circulaţia rutieră pe încă 6,5 kilometri din autostrada A3 de la Şoseaua de Centură până în zona Petricani, după ce reprezentanţii CNAIR au recepţionat lucrările la „ciotul de 3 kilometri”, respectiv sectorul de autostradă Bucureşti – Ploieşti, Nod Centură Bucureşti şi Nod Moara Vlăsiei. Cei 3,3 kilometri s-au adăugat altor circa 3,2 kilometri deja finalizaţi, din apropierea străzii Popasului şi până la Centură.

”De asemenea, pe 12 decembrie, CNAIR a dat în folosinţă două din cele patru tronsoane ale autostrăzii Ungheni – Câmpia Turzii, situate între Ungheni şi Iernut (Ungheni – Ogra şi Ogra – Iernut), cu o lungime totală de circa 14 kilometri. În plus, pe 28 septembrie, au fost recepţionate lucrările de la Podul Gilău peste Someşul Mic şi s-a deschis traficul pe încă 9,6 kilometri de autostradă. Întrucât podul, în lungime de 320 metri, face legătura între Gilău şi Nădăşelu, odată cu deschiderea traficului pe acest sector de autostradă, conducătorii auto pot circula pe o lungime de 61 de kilometri, între Câmpia Turzii şi Nădăşelu.”, conform Agerpres.