Autostrada Sibiu-Pitești – cum decurg lucrările și când am putea scăpa de traficul de coșmar de pe Valea Oltului

de: Dana Cazacu
16 11. 2020

Autostrada Sibiu-Pitești este cea mai așteptată autostradă a României, care va avea o lungime de circa 123 kilometri. Ultimul tronson care intră în procedura de achiziție publică, își caută constructorul. Celelalte tronsoane se află deja scoase la licitație, sau în stadiul de: evaluare, proiectare sau execuție.

Autostrada Sibiu-Pitești – stadiul lucrărilor

Ultimul tronson al autostrăzii Sibiu-Pitești, este unul greu, iar construcția acestuia este estimată la aproximativ 1 miliard de euro. Acesta începe la Boița, în județul Sibiu și ajunge până la Cornetu, în județul Vâlcea. 50 % din acest traseu va cuprinde lucrări precum:

  • poduri
  • viaducte
  • tuneluri.
Directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță, a afirmat următoarele, potrivit celor de la digi24.ro:

„Are o lungime de circa 33 de kilometri. Este unul dintre loturile complexe ale acestei autostrăzi. Avem 50 de pasaje, viaducte și poduri, cel mai lung dintre viaducte va avea 760 de metri și vom avea și, de asemenea, 7 tuneluri”

Autostrada Sibiu-Pitești – licitație

Agenția Națională pentru Achiziții Publice trebuie să aprobe documentația depusă de Compania de Drumuri, pentru a putea lansa licitația pentru proiectare și execuție, a autostrăzii Sibiu-Pitești.

Printre dorințele șefei de la Drumuri se numără, în ceea ce privește licitația pentru autostrada Sibiu-Pitești:

  • participarea firmelor românești la licitație
  • constructori serioși
  • expertiză în realizarea tunelurilor
  • firmă care să dispună de oameni și utilaje.

Autostrada Sibiu-Pitești: condiții pentru drumari

Drumarii sunt nevoiți să respecte o serie de condiții, pentru a trece în etapa a doua, potrivit spuselor Marianei Ioniță:

„Să aibă experiență în executarea unui tunel de 500 de metri după procedurile europene, pentru că trebuie să respectăm normativele europene în zona aceasta a tunelului”.

Cifra de afaceri a constructorilor de la autostrada Sibiu-Pitești, trebuie să se ridice la minim 700 milioane de lei, conform cerințelor CNAIR. Potrivit estimărilor șefilor de la Drumuri, lucrările efective pentru autostrada Sibiu-Pitești, se vor întinde pe cel mult 5 ani și 4 luni. Proiectarea celor 30 de kilometri dintre Boița și Cornetu, va dura cel mult 2 ani.

Autostrada Sibiu-Pitești: sfaturi de la ONG-uri

Șefii de la drumuri primesc câteva sfaturi de la ONG-urile care urmăresc proiectele de infrastructură din România, așadar:

„Tunelele montane sunt lucrări foarte grele în care tuneliștii nu știu cu ce se confruntă până nu încep să sape. Trebuie bine prevăzut în contract de la început să existe descărcări temporare între tunele. Este o strategie pe care am văzut-o folosită pe larg și în Elveția, și în Austria, în care autostrada de la sol și viaductele se termină poate și cu 2-3 ani înaintea tunelului și este păcat să ai o bucată de autostradă gata și să nu o poți folosi”, a explicat Mihai Crăciun, de la Asociația „Construim România”.

Autostrada Sibiu-Pitești: cum decurg lucrările

Autostrada Sibiu-Pitești are 5 tronsoane și doar două dintre acestea au deja constructori desemnați. Pe cei 14 kilometri dintre Sibiu și Boița, se lucrează deja de austriecii de la Porr.

„Se lucrează pe Sibiu-Boița primul lot cu un progres fizic excelent de aproape 30% peste ceea ce s-a asumat prin contract”, după cum declara ministrul transporturilor, Lucian Bode.

Lotul 5, cel dintre Pitești și Curtea de Argeș, câștigat de către italienii de la Astaldi se află încă în faza de proiectare. Cei aproape 10 kilometri dintre Tigveni și Curtea de Argeș își așteaptă constructorul, care va fi aflat în curând.

„Ne dorim să realizăm acest tronson important chiar dacă sunt 10 kilometri. Este un tronson a cărui valoare depășeste 400 milioane de euro, un tronson foarte important și nu cred că orice companie poate să realizeze acest tronson foarte important”, spunea Lucian Bode.

Autostrada Sibiu – Pitești –