Dacă cunoașteți viața din România, nu veți fi șocat să auziți că plouă și pe aici. iar în ultima perioadă a plouat mult. Deși acest lucru este enervant din mai multe motive poate crește riscul de accident pe drumuri.
Atenție, șoferi! Pericolul care vă paște pe șosea
Ca în orice altă țară și în România anvelopele sunt legal obligate să aibă un model de rulare. Principalul lmodel de rulare este de a împrăștia apa, care poate afecta plasturele de contact cu șoseaua în condiții umede și de a asigura prinderea și tracțiunea. Atunci când conduceți pe drumuri umede cu viteză mare, se poate acumula o pană de apă între anvelopă și suprafața drumului. Anvelopa pierde contactul cu suprafața de rulare, iar vehiculul nu mai răspunde la direcție. Acest fenomen este cunoscut sub denumirea de acvaplanare sau hidroplanare.
Fenomen foarte periculos pentru orice participant la trafic
În cazul în care anvelopele nu pot prinde corect drumul în timpul acvaplanării, această lipsă de tracțiune are consecințe enorme asupra siguranței mașinii. Șoferul pierde efectiv controlul vehiculului și nu este în măsură să frâneze, să conducă sau să accelereze. Acvaplanarea sau hidroplanarea este cel mai probabil să apară atunci când există cantități de precipitații abundente pe suprafața drumului. De asemenea, se poate întâmpla atunci când asfaltul drumului este atât de inegal încât să determine colectarea de bălți mari de apă stătătoare. Pentru ca o mașină să acvapaneze trebuie să existe apă în cantități mari pe drum și odată ce există apă stătătoare, riscul de acvaplanare este afectat de trei factori:
- Viteza – este întotdeauna important să scădeți viteza atunci când plouă puternic, mai ales dacă este suficient pentru a forma bălți sau apă stătătoare. Acvaplanarea este cel mai probabil să apară la viteze mai mari, iar accelerațiile bruște ar putea provoca acvaplanul.
- Banda de rulare a anvelopelor – anvelopele uzate cu o adâncime redusă a benzii de rulare nu vor curăța apa de pe drum la fel de eficient ca și anvelopele mai noi, crescând șansele de acvaplanare.
- Nivelurile de apă – cu cât este mai adâncă apa, cu atât mai greu va fi ca anvelopele dvs. să păstreze o aderență constantă. Apa staționată și bălțile pot fi adesea mai adânci decât te-ai putea gândi, așa că conduceți întotdeauna cu prudență.
Cum să evitați acvaplanarea
- Planifică-ți călătoria în timp. Fii atent la avertismente pentru condiții meteorologice severe.
- Mențineți-vă mersul lin și constant – evitați frânarea aspră și virajele dure.
- Verificați-vă regulat anvelopele, asigurându-vă că sunt umflate la presiunea corectă.
- Luați în considerare schimbarea anvelopelor înainte ca suprafața de rulare să atingă minimul legal de 1,6 mm, mai ales dacă se apropie iarna când șoselele sunt mai umede.
- Băltoacele tind să se formeze pe marginea drumului, de-a lungul trotuarului. Dacă plouă sau există apă stătătoare peste drum, atunci va fi adesea mai puțin adânc spre linia centrală.
- Evitați să circulați pe drumuri accidentate sau distruse de vehicule grele. Gropile formate pot fi pline de apă, chiar dacă ploaia s-a oprit.
Atenție, șoferi! Pericolul care vă paște pe șosea. Fenomen foarte periculos
Ce să faci dacă acvaplanează
Dacă vehiculul dvs. începe să se acvapaneze, trebuie să:
- Evitați să apăsați puternic frânele. S-ar putea să fie primul tău instinct de a opri mașina, dar ai putea sfârși prin a-ți pierde controlul și rotirea.
- Încetinește ușor , asigurându-te că țineți volanul drept și constant.
- Când simți că obțineți mai mult controlul mașinii, frânați pentru a vă reduce viteza.
- Nu uitați să luați în considerare distanțele de oprire. Chiar și fără apă stătătoare și fără riscuri de acvaplanare, distanțele de oprire pe vreme umedă vor fi întotdeauna mult mai lungi, pur și simplu pentru că anvelopele dvs. au o aderență mai mică. Păstrați cel puțin de două ori distanța de oprire pe care o puteți face în condiții uscate.