Criza epidemiologică a afectat nu numai viețile a mii de oameni, la nivel global, dar și bursele, astfel că scăderea de 20% a preţurilor la ţiţei este un şoc global care va afecta performanţele firmelor de petrol şi gaze, spun analiştii iar aceste evoluţii ar putea duce la pierderea unor locuri de muncă în aceste sectoare şi ar putea afecta chiar proiectele de exploatare din Marea Neagră.
Odată cu aceste scăderi ale prețurilor petrolului, pe burse, au apărut și primele efecte și pe piața internă. Cele mai importante companii distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, Lukoil și Rompetrol au efectuat astăzi, marți 10 martie, deja primele ieftiniri. În cazul liderului pieței, OMV Petrom, cu o cotă de aproximativ 40%, ieftinirile au fost de 10 bani pe litru. Deşi un preţ mai mic la pompă este un lucru bun pentru consumatori, specialiștii nu garantează că vom asista la creşteri puternice ale vânzărilor de carburanţi, adaugând că firmele de petrol şi gaze se gândesc acum de două ori la dezvoltarea proiectelor din Marea Neagră. Specialiştii mai spun că este aproape sigur ca un număr din economiile importante din Europa să intre în recesiune în acest an.
„Sunt multe consecinţe. Dacă această cădere de astăzi se va menţine pe termen mai lung, vom asista la o scădere de activitate în industria de petrol şi gaz natural, adică la pierderea unor locuri de muncă. În plus, proiectele din Marea Neagră devin aproape imposibil de realizat. Pare o veste bună pentru transportatori, dar în condiţiile coronavirusului sectorul de transporturi nu va putea capitaliza fiind el afectat. Dacă ne uităm şi la burse, cred că suntem aproape de o spirală economică globală destul de periculoasă”, spune Răzvan Nicolescu, partener Deloitte.
Conform celor de la profit.ro, marți dimineață, petrolul Brent (de referință pe piața europeană și autohtonă) a recuperat o parte (7%, preț de 36,75) din pierderile istorice înregistrate luni când era tranzacționat la un nivel de aproximativ 32 dolari pe baril pe bursa londoneză ICE Futures Europe Exchange, în scădere cu 30% față de nivelul de închidere a ședinței de vineri și cu aproape 45% față de nivelul înregistrat la mijlocul lunii februarie, când litrul de benzină a coborât în România sub 5 lei/l.
„Guvernul a amânat timp de ani de zile legislaţia în ceea ce priveşte exploatarea de gaze din Marea Neagră, cred că este un moment bun să-i dea drumul. Şi de fapt nici nu ştiu acum dacă va mai fi cât de cât viabil economic, în momentul în care ai o scădere atât de puternică de preţ, deci companiile astea care exploatează se gândesc de două ori dacă mai este viabil să exploatezi la un preţ la care practic nu-ţi mai scoţi cheltuielile. Cred că s-a pierdut un oarecare moment oportun”, spune Laurian Lungu, consultant la Consilium Policy Advisors Group.