În cursul zilei de luni, 28 februarie 2022, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunțat că efectuează mai multe controale la benzinăriile Lukoil şi Gazprom, precum și la lanțul de magazine Berezka. În acest sens, comisarii ANPC au constatat nereguli și au fost aplicate amenzi în valoare totală de 1,4 milioane lei.
„Situația cumplită pe care o traversează omenirea, la acest moment, ne face pe toți să punem umărul la orice formă de stabilizare a păcii. În puținele zile trecute de la declanșarea conflictului din țara vecină, am elaborat un plan, în vederea desfășurării unor acțiuni de control la operatorii economici care au o cât de mică legătură cu ceea ce trăim acum.
Începând de astăzi, evaluăm activitatea Gazprom, Lukoil și a magazinelor ce comercializeaza produse importate din Rusia. Vom încheia acțiunea când fiecare punct de lucru va fi așezat în ordine și va fi sanctionat acolo unde situația o cere! Deja am constatat că avem de dus și noi un război cu abaterile de la normele legale și de bun simț!” a anunțat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
În acest sens, comisarii ANPC au constatat mai multe nereguli și, în toate cele 8 regiuni ale țării, au fost aplicate, până la această oră, un număr de 104 amenzi contravenționale în valoare totală de 1,4 milioane lei, cărora li s-au adăugat mai multe măsuri complementare, cum ar fi oprirea definitivă de la comercializare a unor produse în valoare totală de 58.000 lei, oprirea temporară de la comercializare a unor produse în valoare totală de 128.000 lei, oprirea temporară a prestării serviciului, pentru un număr de 35 puncte de lucru, propunerea pentru încetarea practicilor comerciale incorecte, dar și propunere de închidere a unității pe o perioadă de până la 6 luni, pentru 5 unități.
Printre cele mai importante deficienţe depistate de echipele de control se enumeră:
– comercializarea unor produse în afara datei durabilităţii minimale;
– congelatoare de gheaţă si de îngheţată cu aglomerări de gheaţă vizibile, rezultate din întreruperea lanţului frig, cu urme de produse scurse şi congelate;
– vitrine frig neigienizate şi murdare, pline de praf, mizerie şi insecte moarte;
– pompe de carburant cu urme vizibile de combustibil scurs atât în zona de insula, cât şi pe pavimentul din zona de alimentare;
– nerespectarea regimului de temperatură de păstrare a produselor alimentare indicat de producător;
– butelii expuse la comercializare ruginite la bază, cu vopseaua scorojită;
– comercializarea unor produse electronice fără certificate de garanţie;
– lipsa preţurilor unor produse alimentare;
– lipsa menţiunilor ”provenit din produs congelat”;
– practici comerciale înşelătoare – utilizarea unor sintagme comerciale de promovare, care nu pot fi probate cu documente sau care se dovedesc a fi neadevărate comparând preţurile din magazin (exemplu ”preţ special” etc.);
– practici comerciale înşelătoare – neconcordanţa preţului de la raft cu cel de la casa de marcat;
– practici comerciale înşelătoare – nerespectarea regimului legal al promoţiilor.