Schimbare radicală din partea ANAF! Ce veste trebuie să ia la cunoștință românii? Sunt vizate persoanele fizice. Ce se întâmplă în dreptul inspectorilor ANAF?
Personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care se ocupă de verificarea situației fiscale personale va folosi legitimații noi, arată un proiect de ordin pus în cursul zilei de vineri în dezbatere. Această modificare va fi făcută în curând. Preț de șase luni specialiștii vor putea folosi mai departe legitimațiile actuale până când vor putea fi înlocuite.
„Personalul cu atribuţii de verificare fiscală cuprinde inspectorii din cadrul direcţiei generale control venituri persoane fizice şi din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, încadraţi în structurile cu atribuţii de verificare fiscală. Inspectorii din cadrul direcţiei generale control venituri persoane fizice vor utiliza legitimaţiile de verificare
(…) şi pentru desfăşurarea inspecţei fiscale privind impozitul pe venit asupra persoanelor impozabile, indiferent de forma lor de organizare, pe întregul teritoriu al ţării”, prevede proiectul de ordin inițiat de ANAF, care, pentru a se aplica, trebuie aprobat și publicat în Monitorul Oficial.
Noile legitimații care vor fi folosite pentru verificarea persoanelor fizice nu au cuprinse o insignă cum a fost în cazul de până acum. Acestea vor fi valabile numai dacă inspectorii au la ei și ordinul de serviciu și vor trebui să fie semnate de conducătorul organului fiscal și ștampilate.
Documentul deține poza inspectorului, prenumele, numele și funcția, dar și numărul și data emiterii. De asemnea, legitimațiile vor fi folosite numai de către inspectori activi. O persoană care s-a retras din activitatea în cauză nu poate păstra legitimație, iar în caz de furt se anulează, arată avocat.net.
Inspectorii vor putea folosi mai departe legitimațiile actuale emise în baza Ordinului ANAF 2.225/2016 până când vor fi gata cele noi. Concret, specialiștii care vin în control este posibil să prezinte două tipuri de legitimații – modelul actual sau modelul nou.
Conform Codului de procedură fiscală, „[o]rganul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscală a ansamblului situației fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit”, cu precizarea că situația fiscală personală se referă la „totalitatea drepturilor și a obligațiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie și a altor elemente de natură să determine starea de fapt fiscală reală a persoanei fizice pe perioada verificată”.
„Organul fiscal central solicită persoanei fizice prezentarea, în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sancțiunea decăderii, de documente justificative sau alte clarificări relevante pentru situația sa fiscală.
Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singură dată, la solicitarea justificată a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central. Persoana supusă verificării are obligația de a depune în termenul prevăzut (…) o declarație de patrimoniu și de venituri la solicitarea organului fiscal central. Solicitarea se face prin avizul de verificare”, este detaliat în Cod.