Congestia traficului a crescut în mare parte din lume, fie că este dezvoltată sau nu. Multe din aceste situații sunt datorate și din cauza lucrărilor de reamenajare, rezultatul fiind porțiuni întregi de drum închise temporar. Dar, cum unii nu sunt atenți, de cele mai multe ori încălcă semnele de avertizare și circulă chiar și pe drumuri închise temporar. Un nou proiect de OUG este pe cale să schimbe acest lucru, asta însemnând și amenzi uriaşe pentru şoferii care vor circula pe aceste drumuri.
Așa cum spuneam în introducere, congestia traficului a crescut în mare parte din lume, fie că este dezvoltată sau nu, și totul indică faptul că va continua să se agraveze, reprezentând o amenințare incontestabilă la adresa calității vieții urbane, și nu numai.
Principala sa expresie este reducerea progresivă a vitezei de circulație, ceea ce duce la creșterea duratei călătoriilor, a consumului de combustibil, a altor costuri de exploatare și a poluării mediului, ca și în comparație cu un flux de trafic neîntrerupt.
Pe de altă parte, cei care administrează drumurile naționale, rurale, etc, au datoria să gestioneze calitatea acestora, tocmai pentru a putea fluidiza traficul și a nu mai exista situații de congestii ale traficului.
Vezi și: Schimbarea majoră pentru șoferi în Codul Rutier 2023. Intră în vigoare de pe 27 iulie
Concret, asta înseamnă că, în anumite perioade din an, anumite drumuri devin drumuri închise temporar pentru reparații, reamenajare, etc.
Dar, cum există mulți bizoni în trafic, nu de puține ori acești administratori s-au confruntat cu situații în care cei menționați iau decizia să intre pe aceste drumuri închise temporar și să circule, iar când ajung în situații critice (să rămână blocați), cer intervenția echipelor de urgență fără obligații sau măsuri pecuniare la adresa lor.
Tocmai acest aspect este dorit a fi modificat printr-un nou proiect de ordonanță la Codul Rutier, și în afară de anumie obligații din partea șoferilor, aduce și amenzi uriaşe pentru şoferii care vor circula pe aceste drumuri.
În conținutul proiectului se face referire directă la situații precum cele prezentate anterior.
În cazul în care se constată această încălcare, șoferii aflați pe aceste drumuri închise temporar, și care cer ajutorul echipelor speciale de intervenție, să fie obligați la plata costurilor de intervenție.
În afară de asta, proiectul prevede și amenzi uriaşe pentru şoferii care vor circula pe aceste drumuri, iar justificarea acestui demers spune că:
”Se intenționează creșterea gradului de conștientizare a utilizatorilor de a nu circula pe drumuri închise sau restricționate, fără a avea dreptul legal de a circula pe acel drum, decât cu riscul unor consecințe pecuniare.
De ex.: mașina care circulă și se blochează pe un drum închis (temporar) circulației publice din cauza căderilor de zăpadă, viscol etc., sau un vehicul cu depășiri de mase și/sau dimensiuni care circulă pe un drum cu restricții de masă sau dimensiuni fără a fi autorizat și produce un accident.
Astfel, în cazul în care acest utilizator produce un eveniment rutier sau rămâne blocat, trebuie să suporte consecințe pentru fapta sa prin decontarea costurilor echipei de intervenție a administratorului drumului, care ar putea fi întârziată de la participarea la alte evenimente rutiere. Trebuie precizat că propunerea nu vizează în mod deosebit încasarea unor sume de la utilizatori, dar se intenționează descurajarea utilizatorilor care produc aceste evenimente.”, se arată în justificarea pentru aceste modificări legislative.
Vezi și: Schimbarea din Codul Rutier 2023. Șoferii nu vor mai primi amendă pentru această decizie
Deși, deocamdată proiectul este în faza de discuții în comisii și de amendare, ar putea deveni legea care îi lasă fără bani în buzunar, atât în cazul menționat, cât și în cel al lipsei de anvelope de iarnă în sezonul rece, inclusiv pe aceste drumuri închise temporar.
O altă prevedere regăsită în proiect este și cea a valorificării materialului lemnos de pe carosabil.
Concret, în urma unor furtuni, sau alte fenomene meteo, care au dus la căderi de arbori pe carosabil, acesta să fie valorificat ca masă lemnoasă de către administratorii drumurilor unde s-a constatat situația:
”În zonele în care se constată căderi de arbori pe partea carosabilă care pot afecta siguranța participanților la trafic, administratorul drumului degajează partea carosabilă în cel mai scurt timp şi înştiinţează ocolul silvic, care dispune de urgență emiterea formelor legale privind tăierea arborilor căzuți”, se mai arată în noul proiect de ordonnață.
Vezi și: Care este noua limită de viteză pe drumurile expres din România. Iohannis a promulgat legea
Așa cum precizam, este doar în stadiul de proiect în comisiile de specialitate, dar dacă va fi votat ca atare, ar putea deveni legea care îi lasă fără bani în buzunar și ar putea aduce amenzi uriaşe pentru şoferii care vor circula pe aceste drumuri închise temporar.