În urmă cu 18 ani, România se alia statelor occidentale prin implementarea unui sistem de urgență, dedicat românilor. Sistemul, unul integrat, a venit și ca o directivă europeană privind politicile sectorului de telecomunicații, cu o investiție de peste 40 de miloane de euro. Dar, conform autorităților, sunt din cei în ce mai mulți români care fac abuz de acest serviciu, ceea ce le poate aduce azi amenzi de 8.000 de lei pentru cei care nu ţin cont de lege.
Ca parte a asumărilor României la directivele europene de telecomunicații integrate de urgență, după un contract semnat cu cei de la Ericsson, se investeau aproximativ 40 de milioane de euro într-un Serviciu de Urgență Integrat, 112.
Află detalii: Câți bani câștigă un operator de la numărul de urgență 112. Salariul e aproape jenant
Concret, sistemul face interconexiune între serviciile de Pompieri, SMURD și Poliție, și poate fi apelat gratuit de orice român pentru a anunța o situație de urgență, de la incendii, accidente și alte astfel de situații.
”112 este numărul unic pentru apeluri de urgență, disponibil în toată țara, ce poate fi apelat din toate rețelele publice de telefonie.
Apelurile sunt preluate 24/7 de operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 și, în funcție de tipul urgenței, sunt transferate apoi către dispecerii agențiilor specializate de intervenție, care realizează un interviu pe domeniul de competență, alocă și alertează echipajele din teren.
Apelurile pot fi preluate și procesate în mai multe limbi de circulație internațională și în limbile minorităților naționale.”, se arată în prezentarea serviciului pe site-ul STS.
Întregul sistem este operat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), și avea să fie lansat oficial în 2005, în urmă cu 18 ani.
La trei ani de la implementarea sistemului, legiuitorii aveau să elaboreze și un cadru legal de folosire a Serviciului de Urgență, în baza a două OUG, OUG 34 din 2008 și OUG 11 din 2011, precum și a altor decizii, o HG nr.682/2009 și a celor de la ANCOM, și anume Decizia nr.1023/2008, care puneau bazele legale de folosire și de implementare a noului sistem.
Conform reprezentanților STS, organismul care operază serviciul, în cei 18 ani de activitate au existat, din păcate, și un număr considerabil de persoane care au folosit în mod abuziv serviciul 112.
Așa se face că legislația avea să fie amendată, introducându-se noi modalități de penalizare a acestor abuzuri, asta însemnând înclusiv amenzi de 8.000 de lei pentru cei care nu ţin cont de lege.
Nu puține au fost situațiile în care anumite persoane, crezând că nu vor putea fi identificate, au decis să facă glume sunând la 112. Dar, conform STS, sistemul este făcut de așa natură, încât să identifice apelantul și locația de unde s-a făcut apelul.
Vezi și: De ce a sunat o femeie din Suceava de zeci de ori la 112. Motivul halucinant
Cu alte cuvinte, mai spun aceștia, românii cred că e o glumă, dar vor plăti scump dacă folosesc abuziv serviciul, asta însemnând, așa cum spuneam, și amenzi extrem de mari.
În concluzie, sfatul autorităților este de a se folosi numai în cazuri reale, și nu în mod abuziv, în ideea că se pot face glume. Așadar, mare atenție dacă vă decideți cum folosiți serviciul 112, în caz contrar, existând riscul de amenzi de 8.000 de lei.