Pe 24 mai, anul curent, Cumpărătorul de stat de cereale din Egipt, Autoritatea Generală pentru Aprovizionarea cu Produse de bază (GASC), cumpăra 240.000 de tone de grâu românesc în cadrul unei licitații internaționale. În ultimele luni, GASC a cumpărat grâu de la aceeași origine și din același port la un preț unic, însă rezultatele ultimei licitații arată o diferență de preț pentru toate încărcăturile românești care urmează să fie livrate din portul Constanța.
Egiptul este considerat unul dintre principalii importatori de cereale din lume și pe primul loc în ceea ce privește grâul, cu peste 12 milioane de tone metrice importate pe an. Și alte produse de bază sunt importate în cantități uriașe, cum ar fi porumbul și soia, care au înregistrat recent o creștere rapidă a cererii la nivel mondial.
Importurile de grâu pentru actualul an de comercializare 2021- 22, în perioada iulie 2021 – iunie 2022 sunt estimate la 13 milioane de tone, cu aproximativ 7% mai mult decât media importurilor din anul precedent. În prezent, cei mai mari trei furnizori sunt Federația Rusă, Ucraina și România.
Cum spuneam, în mai Egipt importa din portul Constanța, peste 24.000 de tone de grâu la cel mai mic preț de pe piață. De atunci și până astăzi, ca urmare a efectelor crizei, prețurile la exportul de grâu românesc au crescut.
La trei luni de achiziția celor 24.000 de tone, GASC – Egipt a mai cumpărat 60.000 de tone de grâu românesc în cadrul unei alte licitații internaționale. GASC căutat grâul pentru a-l expedia între 24 septembrie și 4 octombrie.
Traderii au declarat că achiziția a fost făcută în totalitate de la casa de comerț Cofco la 261,49 dolari pe tonă FOB (Free on Board) plus 32,25 dolari pe tonă de transport, fiind vorba de costurile de transport maritim, ceea ce echivalează cu 293,74 dolari pe tonă, conform Reuters.
Licitația fusese oferită cu plata prin scrisori de credit pe 180 de zile. În cadrul ultimei sale licitații din 27 iulie, GASC a cumpărat 180.000 de tone la cel mai mic preț de 244,50 dolari FOB (Free on Board) plus 34,50 dolari pentru transport, ceea ce echivalează cu 279,00 dolari pe tonă. Traderii au declarat că prețurile în creștere din regiunea Mării Negre și dificultatea estimării prețurilor în perioada de expediere au redus participarea la licitație.
Comercianții au oferit următoarea defalcare a achiziției în dolari pe tonă: