Reprezentantul României la OMS aduce critici Ministerului Sănătății și corpului de coordonare al școlilor la început de an școlar. Alexandru Rafila trage un semnal de alarmă cu privire la lipsa comunicării eficiente către publicul țintă și a unei bune gestionări, în contextul pandemiei de COVID-19. Acesta consideră că din aceste motive s-a creat o confuzie în rândul părinților, dar și în al cadrelor didactice.
Alexandru Rafila dă cărțile pe față înainte cu trei zile de începerea anului școlar. Acesta le reproșează autorităților că au ignorat în această perioadă sfaturile oferite de diverși medici specialiști, cu privire la gestionarea pandemiei în contextul începerii școlii.
Ca urmare a ignorării acestora și a nepunerii în practică, medicul susține că s-a creat o confuzie în rândul tuturor părților implicate și totodată au rămas multe întrebări fără un răspuns clar.
Chiar dacă Ministerul Sănătății a elaborat ghiduri pentru începerea școlii pentru preșcolari și școlari, Alexandru Rafila consideră că era nevoie de răspunsuri clare și exprimate pentru toate întrebările pe care le au părinții și profesorii.
„Știți care este problema? Noi încercăm, în măsura în care este posibil, lumea ne ascultă sau nu ne ascultă, sunt de acord sau nu sunt de acord – mă refer la mine, la colegii mei care încercăm să le oferim informații din zona sănătății, există și persoane care vor să le ofere informații și din zona educației.
Acum, eu cred că aici este o mică… să zicem confuzie, în sensul că această activitate trebuia cumva coordonată. Și dacă autoritățile locale sau cei care conduc școlile sunt responsabili în ceea ce privește organizarea efectivă a activității, cred că toate aceste lucruri, toate aceste întrebări care nu au încă răspuns trebuiau să aibă răspuns și cineva trebuia să organizeze, să coordoneze acest lucru.
Dumneavoastră cine credeți că ar fi trebuit să coordoneze și să integreze toate aceste lucruri? Pentru că eu nu cred că este suficient ca din când în când să emiți câte un ordin sau să eliberezi câte un ghid” – a punctat profesorul Alexandru Rafila, reprezentantul României la OMS.
Specialistul acuză autoritățile că nu au fost suficient de clare atunci când au menționat anumite decizii cu caracter relative Cu privire la flexibilitatea restricțiilor atunci când apar cazuri de COVID-19, lucrurile par să fi rămas neclare.
Ce se întâmplă, de fapt, atunci când un profesor care a predate la mai multe clase se dovedește că este infectat. Ce reguli se vor aplica? Răspunsul este lăsat la latitudinea fiecărei instituții sau județ, lucru cu care Alexandru Rafila nu pare să fie de acord.
„Această flexibilitate trebuia explicată și trebuia explicată tuturor ierarhiilor – trebuia să cunoască DSP-ul, Inspectoratul Școlar și în final unitatea de învățământ care sunt elementele de flexibilitate care permit adaptarea.
Cred că toată această perioadă în care există foarte multă confuzie suferă din cauza lipsei de coordonare și lipsei de informare (…)
Cred că ar fi multe puncte de câștigat de către Ministerul Educației dacă ar avea, măcar acum, în ceasul al 12-lea, o gândire, o strategie care să favorizeze aplicarea acestor măsuri benevol, să înțeleagă și părinții, și copiii cât de important este să le respecte”, a comentat președintele Societății Române de Microbiologie, potrivit Digi24.