Accidentul de la Bucerdea. Povestea unei catastrofe din istoria CFR și modul în care comuniștii au ”jonglat” cu adevărul

Accidentul de la Bucerdea. Povestea unei catastrofe din istoria CFR și modul în care comuniștii au ”jonglat” cu adevărul
Care era adevărl cu care s-au jucat comuniștii îb cazul accidentului de la Bucerdea.

În urmă cu 52 de ani, pe data de 7 octombrie 1968, a avut loc accidentul de la Bucerdea, din județul Alba. Atunci, două trenuri s-au ciocnit pe linia Teiuș-Blaj. Care este povestea acestei catastrofe CFR și cum a fost gestionată la momentul respectiv, aflăm citind articolul de mai jos.

Povestea unei catastrofe CFR de pe vremea comuniștilor: accidentul de la Bucerdea

Halta Bucerdea se afla pe calea ferată Teiuș-Brașov, fiind situată între Cistei și Crăciunel. În urma impactului au decedat 22 de persoane, printre care se afla și academicianul Emil Petrovici, iar altele 72 au fost rănite, pagubele fiind estimate undeva la 11 milioane de lei.

Prima catastrofă feroviară și cea ma mare, a avut loc în anul 1917, la Ciurea, acesta fiind cel de-al doilea accident feroviar ca amploare. Procesul principalilor vinovați, a fost instrumentalizat de către regimul comunist din acea vreme.

Accidentul de la Bucerdea – cauze declanșatoare

Pe tronsonul cu pricina se circula pe un singur fir. În acea dimineață, se făceau lucrări de reabilitare. În halta Bucerdea se afla trenul personal 3340, care avea ca rută, Teiuș – Blaj. Deoarece din sens opus venea acceleratul 3030, pe linia directă, acesta se afla pe o linie secundară, pentru a permite trecerea acestuia.

Impiegatului de mișcare, Teodor Petrișor, care avea vârsta de 34 de ani, a dat undă verde trenului personal, deoarece acesta se afla în stare de ebrietate și nu a mai luat în calcul toate detaliile. El nu i-a transmis mecanicului aflat în trenul personal, dispoziția de modificare a graficului de mers, venită de la Blaj. A presupus că încrucișarea cu trenul accelerat se va face în stația Crăciunel. În zorii zilei, cele două trenuri s-au izbit între stațiile de cale ferată Bucerdea și Crăciunel.

accidentul de la Bucerdea
Adevărul cu care s-au jucat comuniștii în cazul accidentului de la Bucerdea.

”În dimineața zilei de 6, m-am dus la socrul meu Hațegan Traian, în comuna Sâncel. Stând acolo, am consumat împreună un litru de vin”a mărturisit Teodor Petrișor în timpul procesului din Gara Teiuș filmat de către Televiziunea Română.

Accidentul de la Bucerdea – anchetă

Vinovații din cauza cărora s-a produs teribilul accident, au fost găsiți:

  • impiegatul Teodor Petrișor
  • acarul Alexandru Cristea.

A fost organizat un proces penal a cărui desfășurare a avut loc în sala Gării Teiuș, fiind singurul proces al unui condamnat la moarte, filmat de Televiziunea Română înainte de 1989. La acest proces au luat parte o mie de ceferiști, convocați de organele județene de partid. Interesul acestora era ca să fie făcut public modul în care sunt pedepsite persoanele care sunt implicate în sabotarea construcției socialismului.

Pedeapsa pe care a primit-o impiegatul Petrișor, a fost cea cu moartea, dar a fost comutată după aceea la închisoare pe viață și a fost eliberat după 18 ani. La 25 de ani de detenție, a fost condamnat acarul Cristea.

Accidentul de la Bucerdea – adevăr

Conform site-ului www.alba24.ro, Raluca Rogojină de la TVR a scos la iveală documentele acestui incident și a prezentat pentru prima dată imagini din timpul procesului, dar și interviuri cu cei care au fost implicați, realizate după 49 de ani.

”În jurul orei 6 și 17 minute, am sunat Bucerdea. Atuncea mi-a răspuns impiegatul de mișcare Petrișor din Bucerdea, că lasă-mă dracului că am făcut-o” spunea instanței unul dintre martori, conform înregistrării.

”În momentul în care impiegatul Petrișor mi-a răspuns, a zâs, Ioane, am făcut-o! Eu când l-am auzât, l-am întrebat, zâc: ce anume? Și mi-a spus că a îndrumat trenul 3340 contra trenului 303” după cum spunea și un al doilea martor.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI