Prețul petrolului a crescut vineri, 12 ianuarie, deoarece un număr mare de petroliere și-au deviat cursul de la Marea Roșie în urma atacurilor aeriene și maritime ale SUA și Marii Britanii asupra țintelor Houthi din Yemen, după atacurile asupra transporturilor maritime ale grupului susținut de Iran.
Contractele futures pe petrolul Brent s-au scumpit cu 1,1%, cu 88 de cenți, atingând valoarea de 78,29 dolari pe baril. Valoarea maximă a crescut cu peste 3 dolari, atingând peste 80 de dolari. Analiștii spun că este prețul cel mai scump atins în anul curent.
Contractele futures pe petrolul U.S. West Texas Intermediate au urcat cu 66 cenți, adică 0,9%, atingând 72,68 dolari. Câștigurile au suferit o cădere după ce s-a atins recordul anului 2024, care a fost în valoare de 75,25 de dolari americani.
Citește și: SUA, atac aerian în Orientul Mijlociu. Conflictul capătă proporții uriașe
Deși se preconiza că deturnările transporturilor vor mări costurile și timpul necesar livrării petrolului, acestea nu au fost încă afectate, au remarcat analiștii și experții din industrie.
La începutul săptămânii, reducerile drastice ale prețurilor de către cel mai mare exportator Arabia Saudită și o creștere surprinzătoare a stocurilor de țiței din SUA au generat îngrijorări privind aprovizionarea cu petrol.
„Deși lipsa transportului prin Marea Roșie creează probleme pentru unele livrări de țiței, impactul asupra piețelor fizice de petrol este, până acum, minim”, a declarat Matt Stephani, președintele companiei de consultanță în investiții Cavanal Hill Investment Management.
Pe de altă parte, specialistul a explicat că, în cazul în care conflictul și tensiunile se vor extinde de partea cealaltă a peninsulei Arabe, piețele petroliere ar putea reacționa semnificativ.
Companiile petroliere Stena Bulk, Hafnia (HAFNI.OL) și Torm (TRMDa.CO) au anunțat că au decis să oprească toate navele care se îndreaptă spre Marea Roșie, potrivit agenției de presă Reuters.
Cu toate acestea, șeful Autorității Canalului Suez, Osama Rabie, a declarat că traficul este asigurat în ambele sensuri și că nu este adevărat că transportul a fost suspendat din cauza situației din Marea Roșie.
Grevele din SUA și Marea Britanie vin ca răzbunare pentru atacurile Houthi din octombrie asupra navelor comerciale din Marea Roșie, ce au avut loc sub forma unei demonstrații de sprijin pentru grupul militant palestinian Hamas, ce s-a răsculat împotriva Israelului.
Escaladarea a alimentat îngrijorările că războiul Israel-Hamas s-ar putea extinde într-un conflict mai larg în Orientul Mijlociu, perturbând aprovizionarea cu petrol. Iranul a confiscat joi, 11 ianuarie, un tanc care transporta țiței irakian la sud de strâmtoarea destinată Turciei.
Citește și: Mai multe nave americane au fost atacate în Marea Roșie. Escaladează conflictul din Gaza?
Militanții Houthi au vizat, de asemenea, din greșeală, un tanc care transporta petrol rusesc într-un atac cu rachete, vineri, în largul Yemenului, a comunicat firma britanică de securitate maritimă Ambrey.
Deturnarea tancurilor în jurul Africii de Sud va crește, de asemenea, taxele aplicate pentru marfă, deoarece navele parcurg rute mai lungi. Marea Roșie, o rută cheie între Europa și Asia, reprezintă aproximativ 15% din traficul maritim mondial.
SUA se așteaptă ca Houthis să încerce un fel de răzbunare, deoarece SUA și Marea Britanie au lovit mai puțin de 30 de locații diferite din Yemen, a declarat un înalt oficial al armatei americane.
Un purtător de cuvânt al Houthi a spus că va continua să vizeze transportul maritim care se îndreaptă spre Israel. Iranul a avertizat că atacul asupra Houthiilor va alimenta „nesiguranța și instabilitatea” în regiune, potrivit presei de stat iraniene.
Arabia Saudită a cerut reținere și „evitarea escaladării” conflictului și a precizat că monitorizează situația cu mare îngrijorare.
Pentru a sprijini prețurile la petrol, în contextul indus de pandemie și nu numai, China a cumpărat în anul 2023 niveluri record de țiței, potrivit Reuters.
Taxa din contractul Brent din prima lună față de contractul pe șase luni a crescut vineri, 12 ianuarie, până la 2,09 dolari pe baril. Este cea mai mare scumpire de la începutul lunii noiembrie, semn că piețele percep o ofertă mai strânsă pentru livrare promptă.
În Libia, purtătorul de cuvânt al protestatarilor care au ameninţat că vor închide două instalaţii de petrol şi gaze din Tripoli a declarat că au decis să prelungească termenul de vineri pentru închiderea facilităţilor cu 24 de ore, în contextul negocierilor cu mediatorii.