A apărut o nouă înșelătorie în România. Ce promit escrocii, alerta dată de MApN

de: Ștefan R. Apostol
09 11. 2023

Nu de puține ori am auzit, sau chiar ni s-a întâmplat, să primim mesaje în care ni se cer date personale, sau că ni s-ar oferi sume de bani, dar în realitate acestea fiind modalități de înșelăciune. Rețelele de socializare au fost invadatae de asmenea mesaje, iar MApN atrage atenția asupra acestui aspect, transmițând și un mesaj despre o nouă înșelătorie în România.

Mediul social media, o mină de aur pentru escroci

Nu este o păcăleală această afirmație și, conform studiilor recente, în 2021 au existat cele mai multe astfel de situații. În rapoartele publicate se arată că rețelele de socializare sunt, din ce în ce mai mult, locul unde escrocii încearcă să ne înșele.

Vezi și: Recorduri de Audiență și creștere semnificativă pe Social Media pentru cea de-a treia Ediție a BUZZ HOUSE

Mai mult de una din patru persoane care au declarat că au pierdut bani din cauza unei fraude în 2021 au spus că aceasta a început pe rețelele sociale cu un anunț, o postare sau un mesaj. De fapt, datele sugerează că rețelele sociale au fost mult mai profitabile pentru escroci în 2021 decât orice altă metodă de a ajunge la oameni.

Rețelele sociale au fost mult mai profitabile pentru escroci în 2021

Datele arată că peste 95.000 de persoane au raportat pierderi de aproximativ 770 de milioane de dolari din cauza fraudelor inițiate pe platformele de socializare în 2021, iar aceste pierderi reprezintă aproximativ 25% din toate pierderile raportate din cauza fraudelor în 2021 și reprezintă o creștere uimitoare de optsprezece ori față de pierderile raportate în 2017.

Află și: Înșelăciunea nouă care a apărut în România, în numele Poștei Române. Instituția a reacționat imediat: ‘Nu vindem coletele uitate’

Rapoartele sunt în creștere pentru fiecare grupă de vârstă, dar persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 39 de ani au fost de peste două ori mai susceptibile decât adulții mai în vârstă să raporteze că au pierdut bani din cauza acestor escrocherii în 2021.

O modalitate cu costuri reduse de a ajunge la miliarde de oameni

Este o modalitate cu costuri reduse de a ajunge la miliarde de oameni de oriunde din lume. Este ușor de fabricat o persoană falsă, sau escrocii pot intra într-un profil existent pentru a obține prieteni care să înșele. Există posibilitatea de a-și perfecționa abordarea prin studierea detaliilor personale pe care oamenii le împărtășesc pe rețelele de socializare.

De fapt, escrocii ar putea folosi cu ușurință instrumentele disponibile pentru agenții de publicitate de pe platformele de socializare pentru a ținti sistematic oamenii cu reclame false, pe baza unor detalii personale, cum ar fi vârsta, interesele sau achizițiile anterioare.

Află despre: Numele lui Gigi Becali, implicat într-o escrocherie cu criptomonede. „Dați-mi banii”. Cum a reacționat patronul clubului FCSB

Rapoartele arată clar că social media este un instrument pentru escrocii în escrocheriile de investiții, în special cele care implică investiții false în criptomonede, un domeniu care a înregistrat o creștere masivă a numărului de rapoarte.

Este o modalitate cu costuri reduse de a ajunge la miliarde de oameni

Rapoartele arată că escrocii folosesc platformele de social media pentru a promova oportunități de investiții false și chiar pentru a se conecta direct cu oamenii ca presupuși prieteni pentru a-i încuraja să investească. Oamenii trimit bani, de multe ori criptomonede, pe baza promisiunilor de randamente uriașe, dar sfârșesc cu mâinile goale.

MApN avertizează că a apărut o nouă înșelătorie în România

Deși nu este atât de nouă, având în vedere că circulă de mai bine de doi ani, recent MApN a publicat pe Facebook, una din rețelele de social media cea mai afectată de acest gen de îneșelătorii, să nu dea curs unor mesaje, și dă și exemplele în acest caz:

”Ne-am angajat să vă oferim un spațiu sigur pe această platformă. Însă, recent, am observat o creștere a mesajelor nesolicitate și rău intenționate pe pagina noastră – așa-numitele mesaje de tip scam sau spam.

Aceste mesaje promit sume mari de bani, premii nerealiste sau solicită date personale, adesea sub pretexte emoționante sau alte tipuri de oferte care par prea bune pentru a fi adevărate.

Vă reamintim să fiți vigilenți și să nu răspundeți la astfel de mesaje sau să furnizați informații personale. Ministerul Apărării Naționale nu solicită date personale prin intermediul rețelelor sociale și nici nu oferă premii monetare în acest mod.”, scriu reprezentanții MApN pe Facebook.

Citește despre: Le-au disparut bani instant din contul bancar: metoda folosită de o tânără senzuală i-a lăsat cu ochii în soare pe niște români

Sfaturil MApN pentru utilizatorii Facebook

În textul publicat, MApN spune în mod clar ce au de făcut cei care primesc astfel de mejsae, și cel mai important, să nu dea curs, pentru că s-ar putea să ajungă victima genului acesta de escroci:

”În cazul în care se întâmplă ca aceste mesaje să ocolească filtrele pe care le-am aplicat pe pagina noastră, vă rugăm să nu le dați curs și să le raportați imediat ca spam.

În imagini (vezi galeria) regăsiți câteva modele de astfel de comentarii și solicitări malițioase.

Securitatea digitală este importantă pentru noi toți. Să lucrăm împreună pentru a menține un mediu online sigur.”, încheie MApN mesajul adrest internauților.

”Vă reamintim să fiți vigilenți și să nu răspundeți la astfel de mesaje” – MApN

O nouă înșelătorie în România, pe Facebook sau Instagram

Concluziile studiilor amintite anterior mai spun că, în timp ce escrocheriile legate de investiții și de dragoste se află în fruntea listei în ceea ce privește banii pierduți, cel mai mare număr de rapoarte a venit de la persoane care au declarat că au fost înșelate încercând să cumpere ceva ce au văzut comercializat pe rețelele de socializare.

Vezi și: Noul tip de înșelăciune la ‘Loteria Dedeman’. Poliția, avertisment pentru toți românii

De fapt, 45 % dintre rapoartele privind banii pierduți din cauza escrocheriilor din social media în 2021 se refereau la cumpărături online. În aproape 70% dintre aceste rapoarte, oamenii au spus că au plasat o comandă, de obicei după ce au văzut un anunț, dar nu au primit niciodată marfa.

Unele rapoarte au descris chiar și despre persoane care se dădeau drept comercianți online reali, care îi conduceau pe oameni către site-uri web asemănătoare. Atunci când oamenii au identificat o anumită platformă de social media în rapoartele lor privind mărfurile nelivrate, aproape 9 din 10 au numit Facebook sau Instagram.