De la prima vedere, ecuația ”6+1=12” pare o eroare flagrantă. Este evident că rezultatul nu se potrivește, iar cei care analizează problema sunt tentați să creadă că soluția necesară este mult mai complexă decât este în realitate. Dar, cu puțină creativitate și gândire creativă, egalitatea se rezolvă. Tot ce trebuie să faci este să muți un singur băț de chibrit pentru a corecta ecuația.
Problemele de matematică aparent simple le pot da mari bătăi de cap adulților. Un lucru fascinant este faptul că un copil de clasa a II-a poate rezolva problema într-un timp record. Copiii au un mod unic de a privi lumea, deseori fiind mai deschiși la soluții neconvenționale. Ei nu sunt limitați de gândirea rigidă pe care adulții o dezvoltă odată cu trecerea timpului.
Chiar dacă ecuația ”6+1=12” este greșită la prima vedere, provocările de acest tip sunt o oportunitate excelentă de a ne testa inteligența, creativitatea și perseverența. În acest caz, ai la dispoziție câteva secunde pentru a muta un băț de chibrit, astfel încât egalitatea să devină corectă.
Dacă ai testat mai multe variante și încă nu ai găsit răspunsul, iată soluția: mută un băț de chibrit de la cifra 6 la cifra 1. Acesta va transforma cifra 6 în cifra 5, iar ecuația va deveni ”5+7=12”. Această mișcare simplă face ca egalitatea să fie corectă. Este o rezolvare directă, dar care înseamnă gândire creativă și un ochi atent pentru detalii.
Astfel de exerciții nu sunt doar jocuri distractive, ci și un mod eficient de a ne dezvolta abilitățile cognitive. Problemele care implică mutări strategice sau imaginație stimulează creierul să caute soluții alternative, să iasă din gândirea liniară obișnuită.
Testele de inteligență și exercițiile matematice au rolul de a ne învăța să gândim dincolo de limitele impuse de obiceiurile zilnice. Ele ne ajută să:
În plus, exercițiile de acest tip sunt utile pentru toate vârstele. La copii, ele dezvoltă gândirea critică și logica, în timp ce la adulți ajută la menținerea unei minți active și previn declinul cognitiv asociat în general cu îmbătrânirea.
Testele de inteligență au fost inventate și dezvoltate inițial de Alfred Binet și Théodore Simon, doi psihologi francezi. În 1905, aceștia au creat primul test de inteligență standardizat, cunoscut sub numele de Scala Binet-Simon.
Guvernul francez i-a cerut lui Binet să găsească o metodă de a identifica copiii care aveau dificultăți de învățare și care ar avea nevoie de educație specială. Binet și Simon au dezvoltat o serie de sarcini cognitive, cum ar fi completarea unor propoziții, memorarea unor cifre și soluționarea unor probleme logice.