Anvelopele all season reprezintă o opțiune convenabilă pentru șoferii care doresc să evite schimbarea sezonieră a cauciucurilor. Acestea combină caracteristici ale anvelopelor de vară și de iarnă, fiind concepute pentru a face față unui spectru larg de condiții meteorologice. Cu toate acestea, ele au nevoie de o întreținere atentă pentru a-și menține performanța și pentru a rezista în timp.
Anvelopele all season sunt concepute ca soluție de compromis între performanța în condiții de vară și aderența pe drumurile de iarnă. Materialul din care sunt fabricate este unul cu proprietăți medii, fără a fi prea moale sau prea rigid. Totuși, această caracteristică face ca aceste cauciucuri să se uzeze de până la două ori mai repede comparativ cu anvelopele dedicate unui singur sezon. De aceea, pentru a prelungi durata lor de viață, rotația periodică a anvelopelor este esențială.
Anvelopele se uzează diferit în funcție de puntea și partea pe care sunt montate. Cele de pe puntea față, de exemplu, sunt supuse unor sarcini mai mari la accelerare și frânare, ceea ce le face să se deterioreze mai rapid. Prin rotație, se distribuie uzura în mod uniform, contribuind la prelungirea duratei de viață a cauciucurilor.
„Se poate prelungi durata de viață a anvelopelor dacă se rotesc între ele. Astfel, la fiecare 10.000-15.000 km sau dacă apar semne de uzură neregulată, anvelopele ar trebui rotite”, explică mecanicul Robert Marin, pentru ProMotor, făcând referire la anvelopele normale.
Metoda de rotație depinde de tipul tracțiunii mașinii, spun specialiștii. La mașinile cu tracțiune față: prima rotație se face prin schimbarea roților din față cu cele din spate, păstrând partea (stânga sau dreapta). A doua rotație se face în „X”, adică anvelopa dreapta-spate se mută pe partea stânga-față, iar stânga-spate pe partea dreapta-față.
La mașinile cu tracțiune spate: anvelopele din spate se mută în față, pe aceeași parte, iar cele din față sunt schimbate în „X”. Pe lateralul anvelopei se găsește o săgeată care indică direcția de rotație. Este important ca aceasta să fie respectată pentru a menține performanța optimă. Datorită compoziției lor, anvelopele all season se uzează mai rapid decât cele de vară sau de iarnă. Din acest motiv, ar trebui să fie rotite între ele de două ori mai frecvent decât cauciucurile de vară sau de iarnă.
„Ar fi bine să rulezi anvelopele all season pe toate părțile de două ori mai repede decât la anvelopele normale. Deci, după 5.000-6.000 de kilometri, să le muți de pe o parte pe alta”, subliniază Robert Marin, pentru sursa citată.
O verificare vizuală lunară este esențială. Observați eventualele crăpături, denivelări sau semne de uzură accentuată. De asemenea, folosiți un indicator de adâncime pentru a verifica dacă șanțurile anvelopelor respectă limita legală (minimum 1,6 mm). În cazul în care acestea sunt prea uzate, ele ar trebui înlocuite cu altele noi. O modalitate la care apelează mulți șoferi și care este mai prietenoasă cu bugetul este să cumpere doar două cauciucuri noi și să le pună pe puntea din față, păstrând două cauciucuri dintre cele vechi, care sunt cel mai puțin uzate.