Ministerul Educației va interzice profesorilor, începând cu anul școlar următor, să mai acorde note sau să mai facă evaluări conform criteriilor actuale utilizate în prezent la clasă.
Conform Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) din 2024, începând din septembrie 2025, evaluările elevilor se vor realiza pe baza „standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire”.
Articolul 101, alin 3 din ROFUIP 2024 prevede: „Începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual”.
Acest articol transferă prevederile din legea 198/2023 în ordinul de ministru. Totuși, instituțiile menționate acolo nu au fost încă create. Ministerul Educației nu a înființat nici CNCE, nici CNÎTTD.
De asemenea, standardele de evaluare menționate în articolul din ROFUIP 2024 nu există în momentul de față, iar prima încercare de a le elabora a fost un eșec pe care Ministerul Educației l-a ignorat.
Primul proiect destinat elaborării standardelor naționale de evaluare, denumit STANDEV, a fost inițiat și apoi abandonat de Ministerul Educației, care a realizat că nu poate finaliza standardele într-un interval de timp atât de scurt—aproximativ 18 luni, de la iunie 2022 până la 31 decembrie 2023. Secretarul de stat Bogdan Cristescu a afirmat în mai anul acesta că „timpul era suficient de scurt”. Deși s-au efectuat câteva cheltuieli pentru proiect, s-au făcut apeluri pentru atragerea experților și profesorilor pentru redactarea itemilor pentru platforma de evaluare, proiectul a fost închis fără nicio comunicare din partea instituției sau a managerului de proiect, Marius Avram, șef serviciu la CNPEE.