Magistrala 6 de metrou, cea care ar trebuie să lege nordul Capitalei de aeroportul Otopeni, avansează în ritm de melc. Va mai dura ceva până când vei ajunge cu metroul până la aeroport.
Metrorex abia a scos la licitație primul tronson al Magistralei, adică doar șase stații – între 1 Mai și Tokyo (stație care va fi construită în zona mall-ului din Băneasa). Motivul pentru a fost scos la licitație doar acest tronson este că doar pentru acesta a fost găsită, deocamdată, finanțare. Comisia Europeană va oferi banii pentru cele șase stații, iar contractul are o valoare estimată la 1,3 miliarde de lei.
Compania care va fi declarată câștigătoare trebuie să încheie lucrările în cel mult patru ani.
Chiar dacă, să zicem, într-un scenariu optimist, primele șase stații vor fi gata în patru ani, tot mai rămâne problema celorlalte, până la aeroport. Pentru acel tronson Metrorex va trebuie să lanseze o licitație separată și, ce e cel mai important, trebuie să găsească bani pentru ele.
Lucrările ar putea fi finanțate din fonduri bugetare sau din împrumuturi.
Bruxellesul se arătase dispus inițial să finanțeze întregul proiect, dar a cerut explicații statului român. Într-o scrisoare trimisă la București, oficialii europeni s-au declarat îngrijorați de mai multe aspecte legate de modul în care a fost gândit acest proiect.
Experții susțineau, între altele, că în studiile realizate nu s-a ținut cont de construirea noului terminal de la Aeroportul Otopeni, spre Autostrada A3, iar studiul de trafic nu este de încredere. Mai mult, costurile estimate de oficialii de la București sunt prea mici.
CE spunea, de exemplu, că la alte proiecte recente din București s-au cheltuit între 69 și 83 de milioane de euro pe kilometru, în timp ce pentru Magistrala 6 de metrou s-a estimat că un kilometru va costa puțin peste 50 de milioane de euro.
În aceste condiții și în lipsa unor explicații pertinente legate de acest proiect ce pare că a fost făcut pe genunchi, Comisia Europeană a decis să finanțeze doar primele șase stații de metrou. Fiind vorba de bani europeni, e posibil ca lucrurile să se miște. Dar apoi, dacă celelalte stații rămân în grija statului, s-ar putea să aștepți mult și bine.