Indiferent care ar fi scuzele, trecerea pe culoarea roșie nu este permisă, în mod normal, dar în anumite situații limită este permis să treci pe roșu la semafor, iar asta este precizat în schimbarea din Codul Rutier pe care orice şofer trebuie să o știe.
Nu este nici prima și nici ultima oară când vorbim de modificări sau completări, astfel că în 2024 Codul Rutier vine cu noi schimbări, printre aceastea și cea legată de culoarea roșie a semaforului și când este permis să treci pe roșu la semafor.
Unul dintre primele lucruri pe care le înveți despre condus este cum funcționează semafoarele. Acesta este un concept ușor pe care cei mai mulți dintre noi îl învățăm de mici. Verdele înseamnă că trebuie să mergi, galbenul înseamnă că trebuie să încetinești, iar roșu înseamnă că trebuie să te oprești.
Pe măsură ce înaintăm în vârstă, învățăm, de asemenea, că există mai multe nuanțe decât atât. Trecerea pe culoarea roșie a semaforului nu este niciodată sigură sau acceptabilă.
Din nefericire, dacă ați petrecut ceva timp conducând, veți fi văzut o parte echitabilă de șoferi care tratează semafoarele roșii mai mult ca pe o sugestie decât ca pe o regulă strictă și rapidă. Practica nu este deloc neobișnuită și duce adesea la accidente auto grave sau chiar fatale.
Dar, deși nu există o asemenea situație, când este permis să treci pe roșu la semafor, cu toate astea, paradoxal se poate spune că putem trece pe roșu, de exemplu atunci când semaforul de culoare roșie nu ne este adresat nouă într-o intersecție.
O altă situație când este permis să treci pe roșu la semafor, este atunci când transporți o victimă a unui accident, sau un pacient care are nevoie urgentă să ajungă la un spital.
Cam astea sunt singurele scenarii clare în care unui șofer îi este permis să treacă pe roșu la semafor. În rest, orice abatere de acest tip aduce între 4 și 5 puncte de amendă, suspendarea permisului și plata unei amenzi contravenționale ce poate depăși lejer suma de 800 de lei, având în vedere că au crescut amenzile în România.
Conform celor mai recente statistici europene, rata la care oamenii trec pe roșu este alarmantă, iar numărul deceselor cauzate de trecerea pe roșu a atins cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani, cu 939 de decese.
Dintre toate decesele din intersecții, 28% sunt rezultatul direct al trecerii pe roșu. Conform unui sondaj din 2020, 85% dintre respondenți au declarat că sunt de părere că trecerea pe roșu este foarte periculoasă sau extrem de periculoasă.
În ciuda faptului că majoritatea oamenilor sunt de acord că acest comportament este periculos, sondajul a constatat că 39% dintre respondenții care au fost implicați într-un accident în luna anterioară sondajului au trecut pe culoarea roșie a semaforului. Dintre cei care nu fuseseră implicați într-un accident în luna anterioară, 30% au recunoscut că au trecut pe roșu.