Scandalul din ultimele zile, legat de puii din comerț, a scos la lumină unele practici ale comercianților, dar și afirmațiile contradictorii din partea fostului șef ANPC, Horia Constantinescu. Deși acuzați de practici ilegale, producătorii au decis să explice de ce mulți pui din magazine sunt galbeni, de fapt.
Cu câteva zile înainte de a-și da demisia din funcia de șef ANPC, și anunțarea candidaturii la Constanța, așa cum, de alfel ne-a obișnuit în ultima vreme, Horia Constantinescu genera un adevărat scandal în România, acuzând mai multe magazine de practici ilegale, cu privire la carnea de pui comercializată, prin acel avertisment lansat.
Mergând mai departe cu informațiile, fostul șef ANPC acuza și producătorii că ar umbla cu puiu vopsit, și că, astfel, ar induce în eroare populația:
„Se întâmplă o minune: unii dintre pui sunt vopsiți prin hrănire, pentru ca vopseaua să pătrundă în țesut și să nu poată fi spălată. (…) Interesant este, și vă rog să citiți prospectul, că și ouăle capătă altă culoare odată ce este folosită mâncare amestecată cu produse specifice”, a transmis șeful ANPC.
Dar, declarațiile acestuia aveau să aibă parte și de reacții, unele chiar din partea forului sanitar-veterinar al statului, ANSVSA, prin persoana vicepreşedintelui acesteia, Dănuţ Păle, care a reacționat:
„Ieşirile din spaţiul public referitoare la siguranţa produselor alimentare fără a aştepta analizele de la laboratoare autorizate nu fac decât să ne creeze o problemă atât nouă, cât şi consumatorilor şi industriei de creştere a păsărilor din România.”
În același spectru, al reacțiilor, au venit și cele ale producătorilor, parte dintre ei explicând și de ce mulți pui din magazine sunt galbeni, de fapt.
Deși o teorie, în parte dovedită, producătorii spun că nu este adevărată, astfel că au explicat de ce mulți pui din magazine sunt galbeni:
”Tehnica apariţiei puilor aşa-zişi galbeni este o tehnică rezultată din necesităţi de marketing.
Dacă marketingul cere pui galbeni, atunci li se oferă pui galbeni. Nu este nicio înşelare a populaţiei sau a consumatorului practica de a administra în hrana găinilor ouătoare sau a puilor de carne diferite substanţe sau aditivi furajeri. Tehnica era din 1970, când România exporta către URSS ouă, şi atunci se folosea în furajarea găinilor ouătoare bulion.
Există nişte bazine de zeci de tone, din anii ’80, în care se administra bulion în hrana găinilor ouătoare, pentru a se obţine un ou cu un gălbenuş intens colorat în galben”, explică producătorii.
Pe lângă practicile de marketing din perioda comunistă, astăzi, mai explică producătorii, se folosesc metode de creștere, prin adăugarea de substanțe naturale în hrana găiniulor, precum bulion, betacaroten sau chiar praf de gălbenele, despre care spun că „Nu are impact asupra sănătăţii omului”:
„Este o practică care se întâmplă în toată lumea, nu numai în Uniunea Europeană! Nu afectează sănătatea omului. Nu sunt substanţe chimice! Nu este nicio înşelătorie a clientului.
Ar trebui să mă bucur de răul altora, făcut de unii oameni care şi-au exprimat opinii total greşite, lipsite de substrat ştiinţific din punctul meu de vedere, un specialist, care evoluează în breasla asta, a crescătorilor de păsări de 20 de ani? Vă spun că este o problemă total falsă!”
Dar, până la proba contrarie, ar trebui să ne încredem în ceea ce declară forurile statului, în cazul de față ANVSA, precum și ANPC.
Dar, cum informațiile sunt contradictorii din ambele părți, e cam complicat în a înclina balanța, fie în dreptul forurilor statului, fie în dreptul producătorilor care-și apără marfa.