Vești rele pentru cei care circulă cu taxiul. Prețul acestor servicii ar putea crește semnificativ, dacă și Camera Deputaților va aproba această schimbare. Tarifele s-ar putea schimba cât de curând, ceea ce înseamnă că o călătorie ar putea ajunge să coste enorm.
Un proiect de lege ce vizează modificarea sistemului de taximetrie în România a fost aprobat tacit de Senat și se îndreaptă acum spre Camera Deputaților pentru a fi discutat și votat. Această propunere aduce schimbări semnificative în ceea ce privește tarifele percepute pentru călătoriile cu taxiul, atât în timpul zilei, cât și în orele în care întunericul domnește sau în afara localităților.
Potrivit acestui proiect de lege, firmele de taxi vor avea libertatea de a stabili un tarif special pentru călătoriile efectuate în timpul nopții, cu posibilitatea de a crește acest tarif cu până la 50% față de tariful aplicat în timpul zilei.
Astfel, călătoriile nocturne ar putea deveni semnificativ mai scumpe pentru consumatori, reflectând un efort suplimentar al șoferilor de a asigura transportul în orele târzii și în condiții mai puțin favorabile.
În plus, tarifele pentru călătoriile în afara localităților ar putea fi majorate, ceea ce ar afecta și mai mult buzunarele călătorilor care aleg să folosească serviciile de taxi pentru deplasări pe distanțe mai lungi sau în zone mai puțin populate.
O altă modificare importantă propusă de acest proiect vizează tariful de pornire, care este înregistrat automat de aparatul de taxat la începutul fiecărei curse. Potrivit legislației actuale, tariful de pornire este egal cu tariful de distanță (exprimat în lei pe kilometru).
Vezi și: Se vor scumpi cursele de taxi în România? Proiectul care a fost depus în Parlament
Cu toate acestea, propunerea de modificare ar permite ca tariful de pornire să fie de până la dublul tarifului de distanță pe kilometru, ceea ce înseamnă că un taximetrist ar putea să înceapă cursa cu doi kilometri deja bifați pe aparatul de taxat.
De asemenea, în prezent, primăriile au puterea de a stabili tarifele pentru costul unui kilometru parcurs de taxiuri, însă modul în care acest tarif este aplicat și raportat la tariful de pornire și la tariful pe timp de noapte este reglementat prin lege.
Aceste schimbări propuse în Legea Taximetriei ar putea avea un impact semnificativ asupra industriei de taximetrie din România și asupra consumatorilor. Pe de o parte, ele ar putea duce la creșterea veniturilor șoferilor de taxi, oferindu-le un stimulent suplimentar pentru a lucra în orele de vârf sau în condiții mai dificile.
Pe de altă parte, însă, aceste modificări ar putea impune costuri suplimentare călătorilor, ceea ce ar putea să afecteze accesibilitatea și utilizarea serviciilor de taxi în anumite situații și pentru anumite categorii de oameni.
Orașele din România ar putea vedea o schimbare majoră în tarifele practicate de companiile de taximetrie, potrivit unui proiect de modificare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, ce a fost prezentat recent. Aceste modificări urmăresc să reglementeze tarifele percepute pentru călătoriile în orașe, în afara lor și în condiții de trafic dificile, reflectând noile dinamici ale pieței și necesitățile șoferilor de taxi.
Potrivit proiectului de lege, se prevede că tariful de distanță pentru călătoriile în afara localităților de autorizare ar putea fi mai mare cu până la 50% decât tariful aplicat pentru călătoriile efectuate în interiorul localităților, fie ele în timpul zilei sau în timpul nopții.
Această măsură ar putea reflecta efortul suplimentar al șoferilor de taxi în cazul călătoriilor de lungă distanță și ar putea contribui la echilibrarea costurilor și veniturilor lor.
În plus, proiectul de lege ar putea permite și utilizarea mașinilor deținute de companiile de taxi în baza unor contracte de închiriere sau comodat, deschizând astfel noi oportunități de afaceri pentru operatorii de taxi.
O altă schimbare semnificativă ar fi posibilitatea ca primăriile să ofere servicii de taxi în localitățile în care nu există alte mijloace de transport. Această măsură ar putea îmbunătăți accesul la transport pentru comunitățile izolate sau pentru zonele mai puțin populate.
„Tariful de distanță aplicat în exteriorul localității de autorizare este mai mare cu cel mult 50% decât tariful de distanță aplicat în interiorul localității de autorizare pentru timp de zi sau de noapte, după caz”, prevede proiectul de lege.
De asemenea, legea ar consolida dreptul taxiurilor de a circula pe benzile speciale destinate transportului în comun, cu excepția situațiilor în care circulația mijloacelor de transport în comun este grav perturbată, ceea ce ar putea contribui la fluidizarea traficului și la îmbunătățirea serviciilor de transport public.
Inițiatorii proiectului de lege au subliniat importanța adaptării regulamentelor la realitățile pieței actuale și la nevoile operatorilor de taxi. Ei au menționat că aceste modificări au fost propuse în vederea eficientizării activităților de taximetrie, în special în condiții dificile de trafic și pe timp de noapte, și au luat în considerare și concurența crescută generată de serviciile de transport alternativ precum Uber sau Bolt.