Facebook s-a confruntat cu multe scandaluri în ultima perioadă, a fost acuzată de intruziune în viața privată, dar nu prea a dat socoteală nimănui. O posibilă sancțiune care să usture tare ar putea veni, însă, de la Comisia Federală pentru Comerț din SUA (FTC).
Comisia Federală pentru Comerț e un fel de Protecția Consumatorilor de la noi și nu duce lipsă de membri critici la adresa giganților Facebook sau Google. Agenția este una independentă și e condusă de Joseph J. Simons. New York Times susține că el este omul care poate decide soarta gigantului Facebook.
Șeful Comisiei Federale pentru Comerț din Statele Unite le-a cerut congresmenilor să acorde agenției puteri sporite. Adică să poată interveni mai dur atunci când vine vorba de reglementarea companiilor care s-au făcut prea mari – precum Facebook, Amazon sau Google și care, de multe ori, grație puterii pe care o au, comit diverse abuzuri.
FTC a cerut, între altele, să i se permită să aplice amenzi dure atunci când constată că drepturile consumatorilor sunt încălcate, să poată scrie legi mai dure și să angajeze mai mulți experți. Joseph J. Simons crede că agenția pe care o conduce ar trebui să aibă voie să se îndrepte și către alte companii, nu doar cele din domeniul tehnologiei, atunci când are indicii că acestea colectează sau se folosesc ilegal de datele personale ale cetățenilor.
În săptămânile următoare, FTC este așteptată să prezinte concluziile investigației începute împotriva Facebook după ce rețeaua de socializare a fost acuzată că a scăpat printre degete datele a milioane de utilizatori.
Ancheta e importantă pentru că, dacă se demonstrează că rețeaua nu a protejat datele utilizatorilor, atunci se va crea un precedent la care sunt expuși și alți giganți IT. Și atunci Guvernul american și alte autorități de control vor avea mai mult spațiu de manevră pentru a interveni.
„Decizia FTC este importantă nu numai în cazul Facebook, ea poate produce efecte la nivelul întregii industrii tech”.
David Vladeck, fost șef al FTC
Cazul are o importanță majoră în Washington, în condițiile în care se crede că rețeaua de socializare a lui Zuckerberg a permis interferența Rusiei în scrutinul prezidențial din 2016, dar și că se folosește de datele pe care le culege pentru a-și distruge competitorii.
Până acum, cea mai mare amendă aplicată de FTC a fost de 22 de milioane de dolari și a vizat Google, în 2012. Compania americană a fost găsită vinovată atunci pentru că nu a clarificat anumite motoare de supraveghere online.
Dar investigația referitoare la Facebook se concentrează pe respectarea unor legi federale, cele cu care rețeaua de socializare a fost de acord. Altfel spus, compania a semnat în 2011 un decret prin care se angaja să pretejeze datele utilizatorilor și să-i informeze pe aceștia despre modul în care le sunt folosite informațiile personale.
Experiența anilor trecuți arată că Facebook a eșuat lamentabil. Dar e nevoie ca o autoritate să și demonstreze acest lucru.
Joseph J. Simons, șeful FTC, a refuzat să spună dacă folosește sau nu Facebook, Instagram sau WhatsApp. Dar a recunoscut că postările agenției pe Twitter nu sunt scrise de el pentru că…nici măcar nu știe să acceseze acel cont. Lucrează, așadar, doar în baza reglementărilor antitrust, fără să fie subiectiv. Și s-ar putea să-i iasă.