Prețurile la materiile prime, precum și noile măsuri fiscale impuse de autorități, au dus la situații cel puțin paradoxale. Așa se face că, la început de 2024, aflăm cu surprindere cât a ajuns să coste o ciorbă în restaurantele din București.
Dacă despre alimentele de bază știm deja că au majorări de prețuri, spre surprinderea multora, la început de 2024 vorbim și de majorările de prețuri din restaurante.
Deși, dacă ar fi să judecăm la rece, prețurile nu se justifică, proprietarii de localuri vorbesc de cheltuieli mari cu salariile, aprivizionarea cu materiile prime pentru preparate și, bineînțeles, salariile angajaților. Toate acseste aspecte intră la categoria cheltuieli și trebuiesc amortizate cumva, de aici și majorările de prețuri.
Deși ar putea părea ciudat să vorbim de prețuri exagerat de mari, iaă că realitatea ne dovedește că totul este posibil. În Capitală, după cum bine se știe, în general prețurile au fost ceva mai ridicate, în raport cu celelalte orașe, deși nu întotdeauna a fost o regulă. Dar, dacă ne uităm astăzi în restaurantele bucureștene, vom constata că prețurile au cam luat-o razna.
Ne-am decis, printre altele, să aflăm cât a ajuns să coste o ciorbă în restaurantele din București, iar într-un alt material vom vorbi și de cât a costat o apă plată la 750 de ml la un restaurant de lângă Palatul Bragadiru. Dar, până atunci, dacă la o cantină prețul unei banale ciorbe este undeva spre 8 lei, în restaurantele din București, de la cel mult 15 lei, în 2024 vom plăti aproximativ 33 de lei pentru o ciorbă de văcuță, și până la 30 de lei pentru banala ciorbă de pui.
Dacă ar fi să mergem mai departe cu prețurile din restaurante, și să trecem la preparate ceva mai pretențioase, atunci vom constata că aici prețurile sunt și mai mari, în raport cu aceeași perioadă, dar în 2023. Așa cum spuneam și mai devreme, justificările patronilor sunt creșterile de costuri la utilități, energia electrică, gazele, inclusiv chiriile acolo unde spațiile sunt închiriate.
Pe de altă parte, odată cu majorarea salariului minim pe economie, inclusiv aceste cheltuieli au crescut, toate ducând la situații complicate greu de amortizat. Astfel s-a ajuns la situația de a majora prețurile către clientul final, la mai toate serviciile oferite, dar cele mai mari majorări au fost la băuturile non-alcoolice și cele alcoolice.