Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a impus amenzi în valoare totală de 89 milioane de lei marilor lanțuri de magazine în cursul anului 2023, însă a reușit să încaseze mai puțin de jumătate din această sumă, conform unui raport prezentat de președintele ANPC, Horia Constantinescu.
Retailerul Lidl a primit cea mai mare amendă, 24,9 milioane de lei, urmat îndeaproape de Profi cu 17,9 milioane de lei și Penny cu 13,4 milioane de lei.
Alte lanțuri de magazine semnificative precum Kaufland, Mega Image și Carrefour au fost, de asemenea, amendate cu sume considerabile, variind între 7,1 și 11,2 milioane de lei fiecare. Auchan, Metro și Selgros au primit amenzi mai mici, cu valori între 572.000 și 3,2 milioane de lei.
Această campanie agresivă de sancționare a venit în urma unor nereguli grave identificate de ANPC în cadrul inspecțiilor efectuate, axându-se pe protecția consumatorilor și asigurarea conformității cu standardele și reglementările naționale.
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), într-o declarație recentă, a evidențiat încasările semnificative obținute din amenzile aplicate marilor lanțuri de magazine în 2023, însumând 34,67 milioane de lei.
Lidl a contribuit cu cea mai mare sumă, 13,5 milioane de lei, urmat de Profi cu 6,6 milioane de lei și Kaufland cu 4,8 milioane de lei.
Carrefour, Penny, Mega Image, Auchan, Metro și Selgros au completat lista încasărilor, cu sume variind de la 260.000 de lei la 3 milioane de lei.
Pe lângă aspectul financiar, ANPC a pus accent și pe acțiunile de control și conformitate. Profi a fost lider în ceea ce privește numărul de inspecții, cu 1.714 acțiuni de control, în timp ce Lidl a primit cel mai mare număr de amenzi, 2.282.
Auchan s-a remarcat pentru numărul mare al produselor retrase definitiv de pe piață, cu o valoare totală de 7 milioane de lei, evidențiind seriozitatea problemelor de conformitate identificate.
Profi a fost, de asemenea, în fruntea listei pentru numărul de opriri temporare a prestării serviciului, cu 167 de cazuri.
„Vreau să înțelegeți că acțiunile sunt raportate la numărul punctelor de lucru. Pentru a stabili profilul contravențional al unui operator economic în opinia noastră trebuie să verifici jumătate plus unul dintre numărul punctelor de lucru ale acestuia pentru a nu spune „a știi că în județul cutare avem probleme, dar restul toate perfecte”.
Și atunci acțiunile se desfășoară la nivel național făcându-se pe rând pentru a se stabili clar ce abateri sunt în general la nivel național”, a explicat Horia Constantinescu, potrivit profit.ro.