Schimbări importante la nivel european. Se schimbă limita în ceea ce privește alcoolemia pentru șoferi. Ce cantitate de alcool au voie să cunsumi înainte de a te urca la volan și care sunt sancțiunile aplicate. Va deveni sau nu valabilă pentru toate statele din UE.
Uniunea Europeană (UE) se află în mijlocul unui proces intens de revizuire a codului rutier, având ca obiectiv central îmbunătățirea siguranței rutiere și standardizarea regulilor în întregul spațiu comunitar. Noul set de propuneri, cuprins într-o directivă proaspătă, urmează să devină parte integrantă a legislației țărilor membre ale UE, inclusiv România, după aprobare.
Printre subiectele de dezbatere se numără introducerea unui permis de conducere digital, modificarea duratei de valabilitate a permiselor auto, reducerea vârstei minime pentru obținerea dreptului de a conduce, impunerea controalelor obligatorii de sănătate și stabilirea unei noi limite de alcoolemie.
Un aspect important propus de deputații europeni vizează introducerea unui interval de doi ani de restricții pentru șoferii începători, imediat după obținerea permisului. Aceștia ar trebui să respecte, printre altele, o limită de alcoolemie de 0,2 g/l în această perioadă.
Cu toate acestea, merită menționat că această limită nu va fi impusă uniform în toate statele membre, ci va constitui o recomandare. Astfel, fiecare țară va păstra autonomia de a decide limitele și sancțiunile asociate conducerii sub influența alcoolului.
De exemplu, în timp ce multe state din vestul Europei acceptă o concentrație de alcool în sânge de până la 0,5 g/l, propunerea de 0,2 g/l pentru șoferii începători rămâne la latitudinea fiecărui stat.
Aceste propuneri ambitioase vor fi supuse unei atente analize în perioada următoare, iar până în martie 2024 se va lua decizia finală cu privire la implementarea lor sau respingerea acestora. Reformele planificate au potențialul de a aduce schimbări semnificative în ceea ce privește regulile de circulație și siguranța rutieră în întreaga Uniune Europeană.
Ordonanța de Urgență 195/2002 reprezintă un cadru legal esențial în stabilirea regulilor referitoare la limita permisă de alcool în aerul expirat și concentrația acestuia în sânge în cadrul traficului rutier din România. Mai mult decât atât, aceasta furnizează și detaliile precise ale sancțiunilor care pot fi aplicate de către poliție în cazul încălcării acestor norme.
Potrivit prevederilor ordonanței, conducătorul auto care prezintă o concentrație de alcool în aerul expirat cuprinsă între 0.01 și 0.40 mg/l se află în ilegalitate și va fi sancționat contravențional.
Această abatere atrage după sine nu doar aplicarea unei amenzi contravenționale, ci și suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de 90 de zile. Cuantumul amenzii contravenționale variază între 1.485 lei și 3.300 lei, reflectând gravitatea încălcării.
Mai mult decât o simplă amendă, o concentrație alcoolică în aerul expirat ce depășește 0.40 mg/l aduce consecințe mult mai severe. Pe lângă suspendarea permisului și amenda contravențională, conducătorul auto se expune riscului întocmirii unui dosar penal pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice.
Vezi și: Băutura alcoolică pe care creierul nu o refuză. Doctorul Vlad Ciurea a dat vestea pentru români
Această măsură drastică subliniază seriozitatea și pericolul asociat conducerii sub influența alcoolului, iar consecințele juridice pot avea impact semnificativ asupra vieții celui în cauză.
În concluzie, Ordonanța de Urgență 195/2002 servește ca un instrument juridic riguros în combaterea conducerii sub influența alcoolului, stabilind limite clare și impunând sancțiuni adecvate pentru asigurarea siguranței în trafic.
Este esențial ca toți participanții la trafic să fie conștienți de prevederile acestei ordonanțe pentru a evita consecințele neplăcute asociate încălcării normelor privind consumul de alcool în timpul conducerei.
„Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de către o persoană care are o îmbibație alcoolică de peste 0.80 g/l alcool pur în sânge (peste 0.40 mg/l alcool pur în aerul expirat) se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani”, stabilește ART 87 din Ordonanța de Urgență 195/2002.
Începând cu anul 2024, amenzile pentru șoferii care obișnuiesc să plaseze diverse obiecte în parbriz sau pe oglinda retrovizoare au înregistrat o creștere semnificativă. Această schimbare face ca atenția la această problemă să devină crucială pentru șoferi, deoarece neglijarea regulilor poate avea un impact serios asupra portofelului lor.
Conform prevederilor Codului Rutier din România, este strict interzisă obturarea parbrizului sau a lunetei. Prin urmare, orice acțiune de lipire sau plasare a obiectelor în dreptul parbrizului, inclusiv acei brăduți parfumați, este considerată o abatere. Deși mulți șoferi apreciază mirosul plăcut oferit de acești brăduți parfumați în interiorul mașinii, trebuie să fie conștienți că riscau să primească amenzi considerabile.
Situația devine cu atât mai delicată dacă polițistul constată că obiectul plasat în parbriz sau pe oglinda retrovizoare afectează vizibilitatea la condus. În acest caz, șoferul poate fi supus claselor IV de sancțiuni, ceea ce implică o amendă între 9 și 20 de puncte.
În contextul actual, o astfel de amendă se traduce prin valori financiare semnificative, variind între 1.485 lei și 3.300 de lei, având în vedere majorarea punctului de amendă la 165 de lei, în vigoare începând din acest an.
Prin urmare, șoferii sunt sfătuiți să acorde o atenție deosebită regulilor privind obiectele plasate în parbriz sau pe oglinda retrovizoare, evitând astfel nu doar riscul producerii unui accident datorită scăderii vizibilității, ci și consecințele financiare considerabile asociate acestor încălcări ale Codului Rutier. Este esențial să se promoveze conștientizarea și respectarea acestor reguli pentru o experiență de conducere mai sigură și fără surprize neplăcute.
„Reprezintă contravenție și e încadrată în clasa a IV-a de sancțiuni […] aplicarea de afișe, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale care restrâng sau estompează vizibilitatea sub limita legal admisă ori împiedică sau diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare și semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare”, prevede Art. 102 (36), din Codul Rutier.