Când te decizi să pleci într-un voiaj, de cele mai multe ori o faci cu avionul, mai ales dacă vorbim de distanțe mari. Dar, nu știi cum se face că de fiecare dată, deși îți plănuiești să nu ai bagaje multe, te trezești cu cel puțin două bagaje de mână și unul de cală. Dar, atenție, n-ai uitat nimic? Dacă nu ți-ai dat seama, îți spunem noi ce anume ai putea uita. Este vorba de ce dimensiuni trebuie să aibă bagajul de mână, de fapt. Citește și află detaliile extrem de importante, mai ales dacă te decizi să călătorești cu avionul.
Deși nu ai fi la prima călătorie cu avionul, tocmai datorită nehotărârii referitoare la ce să iei în bagaje, ajungi în situația în care o simplă gantă de voiaj, în care bagi multe lucruri, s-ar putea să devină inamicul numărul 1 al unui zbor fără peripeții, și asta tocmai datorită mărimii sale. Așa că, ne-am gândit să-ți reeîmprospătăm memoria și să-ți spunem ce dimensiuni trebuie să aibă bagajul de mână, de fapt.
În martie 2023, tocmai din cauza unor astfel de situații, a fost sugerat un standard global pentru dimensiunea bagajelor de mână din avioane, pentru a evita confuzia pasagerilor și pentru a accelera călătoriile. Din păcate, noul standard este o pacoste pentru pasageri.
Pentru a adăuga la frustrare și confuzie, companiile aeriene au standarde diferite. Dar Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a conceput un optim pentru bagajele de cabină.
Aceasta recomandă 55 x 35 x 20 cm, ceea ce înseamnă că ”teoretic, toată lumea ar trebui să aibă posibilitatea de a-și depozita bagajele de mână la bordul aeronavelor de 120 de locuri sau mai mari”, explică IATA. Această dimensiune este mai mică decât cea maximă permisă de Easyjet, Ryanair, Thomas Cook, Virgin Atlantic și BA.
Schimbarea, mai spun cei de la IATA, „va ajuta la eliminarea neconcordanțelor și va duce la o experiență îmbunătățită a pasagerilor”. În prezent, în cazul în care fiecare persoană aduce la bord un bagaj de dimensiuni maxime, se pot umple dulapurile de deasupra capului, iar excesul de bagaje de mână trebuie plasat în cala principală a avionului pe durata zborului înainte de a fi returnat.
„Revoluția s-a produs deja. Zborurile ieftine și scurte și taxele pentru bagajele mari înseamnă că mulți oameni transportă tot ce au nevoie cu ei în cabină, în loc să lase și să colecteze valizele în aeroporturi.
Firme precum Ryanair ne-au schimbat total obiceiurile.” sunt de părere experții de la revista Flight Global.
Vezi și: Regula 3-1-1 pe care trebuie să o respecți când călătorești cu avionul. La ce se referă, de fapt
Conform aceleiași publicații, IATA este doar un organism comercial și nu poate aplica reglementările sale. ”Dar o capacitate mai mică per pasager ar putea economisi timp pentru companiile aeriene în ceea ce privește gestionarea excesului de bagaje de mână, iar timpul înseamnă bani”, mai spune cei de la Flight Global.
Unii operatori folosesc avioane cu o capacitate mai mică decât cea de 120 de pasageri menționată în orientările IATA, dar avioanele standard Boeing 737 și Airbus A320 sunt mai mari decât aceasta, ceea ce înseamnă că ar fi acoperite.
Vezi și: Ce nu trebuie să pui niciodată în bagajul de avion. Mulţi români nu ţin cont de aceste reguli
Airbus mărește lățimea dulapurilor de deasupra capului de pe A320 începând de anul viitor, pentru a putea găzdui mai multe genți care au dimensiunea standard a Autorității Federale a Aviației din SUA (FAA), și anume 55,8 cm x 36,8 cm x 22,9 cm, sau chiar puțin mai mari.
Până la opt ar putea încăpea într-o singură secțiune dacă ar fi așezate una lângă alta pe părțile laterale, spune compania, ceea ce înseamnă că ar putea fi depozitate cu 60% mai multe bagaje de cabină în total, declară FAA.
IATA a creat un autocolant cu logo-ul ”IATA Cabin OK” pentru a indica personalului companiei aeriene că un bagaj respectă noile sale orientări privind dimensiunile, mai mici decât cele ale FAA. IATA precizează că ”o serie de mari companii aeriene internaționale și-au manifestat interesul” de a se alătura acestui sistem.
”Mai mulți producători importanți de bagaje au dezvoltat produse în conformitate cu orientările privind dimensiunile optime și se așteaptă ca bagajele care poartă eticheta de identificare să înceapă să ajungă în magazinele de vânzare cu amănuntul în cursul acestui an”, precizează IATA.
Rămâne de văzut dacă va fi preluată și dacă va face viața pasagerilor mai plăcută.