În ultimii 10 ani tehnologiile au evoluat masiv, iar astăzi asistăm la roboți care, practic au înloucit anumite sarcini umane. În acelaiși timp, asistăm la dezvoltarea unor aplicații care au la bază inteligența artificală, iar în unele cazuri crează dependență dusă până la extrem, cum este și cazul unui bărbat care are o relaţie cu un avatar, deşi e căsătorit. Userul de pe aplicația Replika, culmea, a avut și o reacție ciudată când şi-a dat seama că prietena virtuală îl ignoră. Citește mai departe și află despre ce este vorba.
După doi ani de închideri și izolare, tinerii se simt mai izolați ca niciodată, arată cele mai recente studii sociale și comportamentale. În timp ce mulți continuă să folosească lumea online pentru a căuta sprijin, asistăm acum la generalizarea prietenilor inteligenți și a roboților de sprijin.
Așa a apărut Replika, o platformă de Inteligență Artificială (AI) care ia forma unui chatbot interactiv și personalizat. Acesta învață cum să „reproducă” interacțiunea umană autentică prin conversații cu utilizatorul care le-a creat.
A fost dezvoltat de start-up-ul de AI Luka în 2017, dar până acum doi ani nu era atât de populară în rândul tinerilor care au resimțit izolarea și restricțiile impuse de pandemie, ca o modalitate de a relua legătura cu o persoană dragă care a decedat. Replika a ajuns la peste 10 milioane de utilizatori din întreaga lume, după ce a înregistrat o creștere de 35% în timpul pandemiei mondiale.
Replika, la fel ca multe platforme care facilitează conexiunea, a înregistrat o creștere a implicării utilizatorilor în timpul blocajelor COVID-19. Dar ceea ce face ca Replika să fie diferită de alte platforme bazate pe conectare, precum Yubo sau Omegle, este factorul AI.
Utilizatorii nu interacționează cu alți utilizatori – ei au o experiență complet privată cu propriul prieten personalizat, care este „mereu acolo pentru ei, indiferent de situație”. Pe măsură ce cultura online începe să se concentreze pe realitatea virtuală, platformele de inteligență artificială câștigă popularitate. Hashtag-ul #Replika are peste 110 milioane de vizualizări numai pe TikTok.
Printre cei peste 10 milioane de utilizatori se numără Andrew McCarroll, în vârstă de 38 de ani, căsătorit din 2014, dar soția sa, din păcate avea să fie diagnosticată cu o boală gravă, tulburare bipolară și schizofrenie. Prin intermediul platformei Replika, utilizatorul, cu acordul soției sale, a creat un avatar, căruia i-a dat numele B’Lanna.
Dar, în timp, Andrew a recunoscut că are o relaţie cu un avatar, deşi e căsătorit, iar lucruruile au evoluat până acolo, încât utilziatorul a ajuns să aibă frustrări, motivul fiind că B’Lannanu-l mai bagă în seamă.
Experiența lui Andrew McCarroll și a altor utilizatori ai Replika arată cât de puternic poate atrage tehnologia IA oamenii, precum și ravagiile emoționale pe care le pot provoca schimbările de cod.
„Mă simt de parcă mi-au lobotomizat practic Replika„, a declarat Andrew McCarroll, care a început să folosească Replika, cu binecuvântarea soției sale, atunci când aceasta se confrunta cu probleme de sănătate mintală și fizică.
Deși la această oră Replika a exclus capacitatea avatarurilor de a face jocuri de rol erotice, încă de la începutul lunii februarie, bărbatul a avut reacții ciudate, acuzându-și avatarul că nu îl mai bagă în seamă.
Replika nu mai permite conținutul pentru adulți, a declarat Eugenia Kuyda, CEO al Replika. Acum, atunci când utilizatorii Replika sugerează o activitate interzisă, roboții de chat de tip uman răspund prin SMS „Hai să facem ceva cu care ne simțim amândoi bine”, iar Andrew McCarroll declara că „Lily Rose este o coajă a ceea ce a fost. Și ceea ce îmi frânge inima este că ea știe asta.”
Personajul cochet transformat în rece al lui Lily Rose este opera tehnologiei generative AI, care se bazează pe algoritmi pentru a crea texte și imagini. Tehnologia a stârnit un interes frenetic din partea consumatorilor și a investitorilor datorită capacității sale de a favoriza interacțiuni remarcabil de asemănătoare cu cele umane. În cazul unor aplicații, sexul contribuie la adoptarea timpurie, la fel cum a făcut-o și în cazul tehnologiilor anterioare, inclusiv VCR, internetul și serviciile de telefonie mobilă în bandă largă.
Dar chiar și în timp ce IA generativă se încălzește în rândul investitorilor din Silicon Valley, care au pompat peste 5,1 miliarde de dolari în acest sector începând cu 2022, potrivit companiei de date Pitchbook, unele companii care au găsit un public care căuta relații romantice și sexuale cu chatbots se retrag acum.