În România, există o mulțime de companii aeriene care au zboruri atât la noi în țară, cât și în străinătate. Cele mai populare și cunoscute companii aeriene sunt Tarom, Blue Air și Carpatair, dar iată care sunt toate companiile românești și când au fost înființate acestea.
Aviația românească a avut o dezvoltare istorică de-a lungul anilor, dar puțini știu care sunt cele mai cunoscute companii aeriene românești? Țara noastră are mai multe companii aeriene, printre care Tarom, Blue Air și Carpatair.
În pandemie, transportul aerian a fost printre primele domenii lovite de criză. Așadar, acestea au înregistrat pierderi de 700 de milioane de lei în 2020.
Cea mai afectată a fost Tarom, care a acumulat 650 de milioane de lei pierdere, circa 93% din valoarea totală, conform datelor furnizate de Profit.ro. O mare parte din pierderi au fost acoperite de bani veniți de la stat în 2022, potrivit proiectului bugetului de stat adoptat de Guvern.
Tarom este cea mai veche companie aeriană românească. Ea a început să opereze în anul 1954, iar în prezent are peste 40 de rute în întreaga lume, inclusiv în Orientul Mijlociu sau Africa de Nord. În anul 1966, Tarom a efectuat primul zbor peste Atlantic.
Tarom ocupă primul loc pe piața românescă, după numărul zborurilor săptămânale, cu o cotă de 32,1%. Totodată, aceasta este și pe primul loc la capacitatea de transport, cu un total de 25%.
După pandemie, numărul de zboruri operate de Tarom a crescut cu circa 25%. Tarom are o flotă impresionantă, de peste 50 de aeronave, ea desfășurându-și activitatea sub tutela Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Compania aeriană de linie Carpatair ocupă locul doi în România după frecvența zborurilor operate de pe aeroporturile din țară, cu un total de 13,9%. Pentru cei care nu știu, Carpatair este o companie aeriană din sud-estul Europei, cu baza în Timișoara, România. Cel care a fondat linia aeriană este omul de afaceri Nicolae Petrov, în anul 1999, care a pus și bazele companiei Moldavian Airlines.
În prezent, Carpatair are aproximativ 40 de rute săptămânale de pe aeroporturile din România.
Compania operează în opt țări, precum România, Italia, Germania, Turcia, Grecia, Ucraina, Republica Moldova și Ungaria. În 2010, aceasta a introdus șase noi destinații. Tot atunci a înregistrat și o cifră de afaceri de aproximativ 74 milioane euro, cu 14% mai mult față de 2009. Totodată, compania a lansat și zboruri directe spre Italia din București, Craiova sau Bacău.
Carpatair ocupă locul 2 cu 7,8%, după Tarom și Blue Air, la capacitatea de transport.
Compania aeriană low-cost Blue Air ocupă poziția a treia în România în funcție de numărul zborurilor realizate pe aeroporturile naționale. Ea are 33 de rute pe saptamană.
Blue Air a fost înființată în decembrie 2004, are 8 avioane Boeing 737 și 400 de angajați. Compania privată a fost înființată de omul de afaceri Nelu Iordache. În prezent, ea operează peste 50 de rute europene, în 14 state din lume.
La finalul lui 2010, raportul a arătat că peste 6 milioane de pasageri au ales sa calatorească cu Blue Air.
Citește și: Viitorul turismului e aici! Cum vor fi înlocuite zborurile cu avioanele
În 2022, compania Blue Air s-a aflat în mijlocul unui scandal de proporții, după ce mai multe zboruri au fost anulate din cauza datoriilor uriașe. Atunci, operatorul aerian nu mai dispunea de bani pentru operarea zborurilor.
Așadar, compania aeriană a fost naționalizată, intrând în posesia statului român, care mai deține și Tarom. Autorităţile au demarat deja procedurile prin care vor controla 75%, din acțiunile companiei Blue Air. Totul s-a datorat din cauza faptului că Blue Air nu și-a achitat ratele pentru împrumutul de 300 de milioane de lei primit în 2020 de la Eximbank, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor.
În plus, compania aeriană are datorii mari și la aeroporturile din țară și străinătate. La acestea se mai adaugă și daunele pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate în anii trecuți.
Citește și: Începe „războiul” între Wizz Air și Blue Air în România?! Lovitura dată de unguri în țara noastră
Aerospace Services, AirConnect și HiSky sunt companiile aeriene românești care au cele mai noi avioane la noi în țară.
Compania aeriană AirConnect a început să opereze zboruri charter în luna iulie 2022. Noua companie aeriană va avea curse interne, cât și zboruri tip charter. În iulie, aeronava ATR 72-600 a AirConnect, cu o configurație de 68 de locuri, a început să opereze zboruri charter către Grecia, Turcia, Bulgaria și Egipt.
Din toamnă, AirConnect a lansat și zborurile interne, ce vor conecta aeroporturile regionale cu hub-urile din proximitate.
„Poate nu ȋntâmplător, AirConnect ȋși face apariția ȋntr-un context dificil pentru piața aviatică din Europa, respectiv din România. Suntem o echipă de profesioniști, cu experiență relevantă ȋn domeniul aviației și, cu siguranță, vom ajunge un jucător important ȋn industrie. Mizăm pe servicii de calitate, la prețuri accesibile, pentru a deveni prima opțiune de călătorie a turiștilor, pe segmentul de zboruri regionale”, preciza Tudor Constantinescu, Directorul General AirConnect.
HiSky, companie aeriană înființată în Republica Moldova, a primit aviz de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în data de 11 decembrie 2020.
„HiSky își propune să importe și să cultive – aici – la noi acasă, cultura occidentală în ceea ce privesc zborurile cu avionul. Pe de altă parte, vrem să dezvoltăm această companie în spiritul unui sentiment general de siguranță și prietenie – toate orientate spre confortul pasagerilor”, susținea directorul general HiSky, Iulian Scorpan.
Primele avioane românești au cunoscut lumina zilei la societatea IAR Brașov, fondată la 1 noiembrie 1925, ca societate pe acțiuni. Inițial, acțiunile au aparținut uzinelor Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich, fabricii Astra Arad, precum și statului român.
Primul avion purtând denumirea IAR a ieșit pe porțile uzinei în anul 1930. Era prototipul unui avion de vânătoare IAR-11 CV sau IAR-CV 11, realizat după proiectul inginerului Elie Carafoli în colaborare cu inginerul francez Lucien Virnoux.
Apoi, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze. Așadar, pe 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român.
„Prima comandă pentru aviația militară au constituit-o 30 de avioane Morane-Saulnier M.S.35, serie care a fost terminată în toamna anului 1928. Următoarea comandă a fost pentru 70 de aparate de tip Potez XXV de recunoaștere și bombardament. Cele două tipuri de aparate au fost construite în baza unor licențe de fabricație obținute de la uzinele franceze”, se arată în documentele oficiale prezentate de ziare.com.