Dacă v-ați gândit că primul autoturism produs vreodată în țara noastră trebuie în mod clar să fi fost un model de Dacia, nimic mai fals! Prima mașină care s-a fabricat în România a reprezentat un proiect inedit și neașteptat, iar momentul a coincis cu sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial.
:format(webp):quality(80)/https://static.playtech.ro/stiri/wp-content/uploads/2019/12/Cum-arat%C4%83-prima-ma%C8%99in%C4%83-produs%C4%83-%C3%AEn-Rom%C3%A2nia.-Nu-nu-este-Dacia.-Ce-au-f%C4%83cut-ru%C8%99ii-cu-uzina-dup%C4%83-ce-au-v%C4%83zut-modelul-1.jpg)
Prima mașină produsă în România nu a fost un model de Dacia
În anul 1945 a fost produs primul autoturism 100% românesc și vehiculul a fost numit Malaxa 1C. Mașina a fost fabricată în orașul Reșița, însă pentru ca proiectul să poată fi realizat au participat la construirea autoturismului și tehnicieni de la IAR Brașov. Aceasta a fost prima fabrică de avioane de pe teritoriul țării noastre.
Autoturismul Malaxa 1C punctează faptul că România are o vastă istorie în construirea mașinilor, fiind însă mai cunoscută pentru cele de tip Dacia. Totodată, prima mașină înmatriculată vreodată la noi în țară a fost un model FN Herstal și acest lucru s-a întâmplat în anul 1900.
Pe parcurusul a doi ani a fost produsă Malaxa 1C și au fost fabricate aproximativ 200 de unități. Pentru că în acele vremuri economia era una precară, modelul nu a putut trece la producția de serie și astfel că uzina Malaxa din Reșița a fost mutată în Podgorie, în Urali. Operațiunea a fost executată la cererea generalului Brejnev, cel care a fost foarte impresionat de autoturismul românesc. Generalul a putut testa mașina românească după ce a realizat un drum de la București până la Sofia.
Pasionații de autoturisme mai trebuie să știe și că mașina a primit numele de Malaxa 1C, după numele inginerului Nicolae Malaxa (1884-1965), un cunoscut întreprinzător din perioada interbelică. Mașina putea să transporte până la 6 persoane, fiind ceea ce numim în prezent un family car. Forma caroseriei sale era una foarte elegantă și aerodinamică, pe când portbagajul era poziționat în partea din față.