Autoritățile din România propun niște schimbări majore pentru Uber și Bolt. Consiliul Concurenței anunță că trebuie impuse niște standarde și reglementări pentru protejarea clientului de potențiale probleme care pot apărea în contextul utilizării serviciilor de transport alternativ intermediate de platforme digitale („ride-hailing”), informează un comunicat al instituției.
Consiliul Concurenței anunță că trebuie impuse anumite reguli celor de la Bolt și Uber. Printre acestea se regăsește și problema tarifelor dinamice, care cresc de câteva ori atunci când este trafic. Acestea ar trebui interzise.
“Transparența tarifelor, algoritmii de preț, soluții de mobilitate urbană și lansarea unui cadru de dezbatere privind independența șoferilor sunt principalele aspecte analizate de Consiliul Concurenței în cadrul unei anchete sectoriale privind transportul alternativ de persoane.
Având în vedere că tariful final al unei curse este format din două componente, tariful standard și o componentă dinamică (un multiplicator determinat pe baza mai multor factori), Consiliul Concurenței recomandă ca toți utilizatorii aplicației (fie că sunt șoferi sau pasageri) să fie notificați prin aplicație și alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului (standard) – preț/km.
De asemenea, practica tarifelor standard diferențiate pe anumite intervale orare considerate „de vârf” poate reprezenta un comportament netransparent și potențial înșelător pentru pasageri. Ca urmare, autoritatea de concurență recomandă interzicerea acestui tip de comportament, multiplicatorul de tarif (care reflectă caracterul dinamic al tarifelor) reflectând eficient și transparent variația tarifului în funcție de condițiile existente la un anumit moment.
În privința modului de afișare a tarifului în cadrul aplicației, pasagerii ar trebui să aibă acces la anumite informații esențiale, care să le permită să ia decizii informate (ex. nivelul multiplicatorului de preț)”, arată comunicatul Consiliului Concurenței.
În plus, Consiliul Concurenței propune ca și clienților să le fie pusă la dispoziție o interfață (principală sau opțională) cu marcarea zonelor de tarif dinamic, cum este cea de care dispun conducătorii auto.
“O altă recomandare se referă la schimbarea politicii privind anularea curselor de către șoferi, la ora actuală existând o asimetrie de tratament din partea operatorilor platformelor față de șoferi, respectiv pasageri. Astfel, șoferii pot anula gratuit cursele, comparativ cu pasagerii care sunt taxați pentru anularea curselor. Aceasta poate conduce la situații inconfortabile pentru pasageri (ex. creșterea nejustificată a timpului de așteptare, imposibilitatea de a găsi o cursă în anumite condiții date etc.)”, mai arată instituția.
Nu în ultimul rând, pentru a îmbunătăți serviciile de transport de persoane, Consiliul Concurenței recomandă implementarea unei soluții de mobilitate urbană (incluzând și o aplicație mobilă), care să conțină, în afară de serviciile de taxi și cele de transport alternativ, și alte opțiuni de transport urban, cum ar fi transportul public de suprafață, transportul subteran și chiar transportul feroviar, la nivel național.