Dr. Adriana Pistol, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii, a ținut să facă noi clarificări în cursul serii de vineri, 4 februarie 2022, cu privire la motivul pentru care Guvernul a emis ordonanţa de urgenţă referitoare la certificatul digital european.
În acest sens, toate persoanele care au făcut doza booster în România sau în alt stat european au obligația de a știi care sunt cele mai recente modificări realizate de Guvern prin ordonanţa cu privire la certificatul digital european.
„Ne-am dorit să aducem câteva clarificări tuturor în legătură cu aprobarea în şedinţa de Guvern de ieri a două ordonanţe importante. E vorba despre ordonanţa care se referă la certificatul digital european şi ordonanţa care se referă la formularul de localizare a pasagerilor.
Aceste două OUG au fost adoptate ieri în şedinţa de Guvern cu menţiuni. Menţiunile au constat prin faptul că Ministerul iniţiator, Ministerul Sănătăţii, şi-a asumat să preia toate observaţiile pe care Ministerul Justiţiei şi Consiliul Legislativ le avea pe formatul acestei ordonanțe.
În cursul acestei zile am lucrat împreună cu colegii pentru a implementa toate aceste observaţii astfel încât să avem garanţia unui act normativ care să ofere claritate şi garanţia că toate Ministerele şi instituţiile care au atribuţii în implementarea acestor ordonanţe pot să o facă într-un mod foarte clar şi explicit.
În legătură cu certificatul digital european, există o decizie a UE care aduce modificări la regulamentul privind implementarea certificatului, în sensul în care sunt considerate circulaţia pe teritoriul UE acele certificate de vaccinare pentru persoanele care au doar dozele referitoare la schema completă, primară de vaccinare. În funcţie de tipul de vaccin, poate consta într-o doză sau două doze.”, a declarat Adriana Pistol, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii.
În plus, aceasta a vorbit și despre valabilitatea acestor certificate, care a fost definită la un număr de 270 de zile, adică nouă luni, față de 12 luni, cât era stabilit inițial. În acest sens, la trecerea prim vama românească, orice persoană este obligată să prezinte unul dintre certificatele digitale europene dacă vine din spaţiul UE, SEE şi Confederația Elveţiană care să constea ori dintr-un test PCR valabil 72 de ore, ori dintr-un certificat care să ateste trecerea prin boală în urmă cu maximum 180 de zile, fie un certificat de vaccinare.
„Pentru cei care au şi doza booster, această valabilitate nu a fost stabilită încă la nivelul Comisiei Europene, ca urmare noi am stabilit o valabilitate până la 31 decembrie 2022, urmând ca această valabilitate să fie modificată în funcţie e decizia finală a Comisiei Europene.
În prezent, pentru cei care au şi doza booster se discută la nivelul structurilor Comisiei Europene despre o perioadă de valabilitate care ar putea să fie iunie 2023.
Vom vedea dacă decizia finală emisă de Comisia Europeană va conţine acest termen, moment în care şi noi ca stat membru vom adopta în consecinţă termenul prevăzut în această decizie.
Şi pentru cetăţenii din România care doresc să călătorească într-un stat membru UE, aceştia trebuie să ştie că există posibilitatea să li se verifice la graniţă certificatul de vaccinare şi trebuie să se asigure că el se află în valabilitatea prevăzută de regulamentul european modificat prin această decizie.
Recomand tuturor persoanelor care doresc să călătorească înainte să facă acest lucru să se informeze despre regulile şi cerinţele de intrare în statele membre ale UE, deoarece unele au implementat ca şi noi astăzi această modificare a regulamentului european”, a mai spus Adriana Pistol.
Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii a ținut să spună, în încheiere, că noua ordonanță nu are niciun fel de impact şi nu aduce niciun fel de modificare asupra utilizării certificatului de vaccinare, certificatului de testare sau de trecere prin boală care este solicitat prin hotărârea CNSU, pentru desfăşurarea diverselor activităţi pe teritoriul naţional.