Așa cum scriam zilele trecute, încă de la 1 ianuarie participanții la trafic vor trebui să circule cu atenție, deoarece Codul Rutier pentru 2022 a suferit mai multe modificări. Printre acestea și decizia de a avea pe șoselele patriei cât mai multe radare fixe, pentru a ține sub control, atât traficul, cât și pe cei care circulă în neregulă. Astfel că, prin această decizie, Poliția Rutieră va afla în timp real dacă aveți ITP-ul făcut sau nu, de exemplu. Deci atenție, circulați corespunzător și aveți grijă să fiți în regulă.
La nivelul Uniunii Europene au fost anunțate modificări ale normelor privind transportul rutier în 2022. În acest an, transportatorii care își desfășoară activitatea în Uniunea Europeană se vor confrunta cu o serie de norme diferite privind transportul rutier în întreaga UE, precum și în fiecare stat membru în parte.
În 2022, vor intra în vigoare și reglementările UE care impun echipamente suplimentare la bordul vehiculelor grele de marfă. Începând cu 6 iulie, senzorii de temperatură și presiune a pneurilor vor fi obligatorii pentru camioanele și remorcile nou omologate. Doi ani mai târziu, obligația se va aplica tuturor vehiculelor grele de marfă nou produse.
Comisia Europeană speră că noile echipamente vor crește siguranța rutieră și vor reduce costurile pentru transportatori. Circulația cu anvelope sub-gonflate înseamnă o uzură mai rapidă a benzii de rulare și un consum mai mare de combustibil.
România, ca stat membru UE, va trebui să aplice noile decizii ale UE în ceea ce privește Codul Rutier 2022. Codul a fost modificat și adoptat tacit de Senat și de Camera Deputaților, promulgat de președinte și apoi publicat în Monitorul Oficial.
Proiectul de lege care modifică Codul Rutier 2022 prevede ca drumurile publice din România să fie monitorizate video de către Poliția Română, astfel încât contravențiile șoferilor să fie depistate automat, precum și aplicarea de amenzi. În același timp s-a stabilit și înghețarea punctului de amendă, printr-o hotărâre de Guvern, în decembrie.
În ceea ce privește monitorizarea video, Codul Rutier 2022 prevede implementarea unui număr important de radare fixe pe toate șoselele din România, motivația fiind bazată pe mai multe puncte.
Un prim punct ar fi controalele mai riguroase, când vine vorba de situația tehincă a mașinilor. În ultimii ani au fost depistați din ce în ce mai mulți șoferi circulând cu mașnile fără ITP-ul făcut la zi. Un alt motiv ar fi posibilitatea fluidizării traficului pe arterele naționale, mai ales acolo unde aglomerațiile sunt la ordinea zilei.
Conform ministrului Lucian Bode, costurile pentru implementarea radarelor fixe se ridică la 12 milioane de euro, pentru nu mai puțin de 600 de camere radar fixe. Majoritatea vor fi montante pe DN7, DN1 și Autostrada Soarelui, dar și acolo unde se va considera că sunt necesare.
„Până la finalul lunii ianuarie ne propunem să adoptăm OUG, avem de altfel și reglementarea în abilitarea guvernului de a emite ordonanță pe această componentă. Conducerea agresivă, cu tot ce înseamnă regimul de sancțiuni, vom veni cu un proiect în acest an.
Îl avem deja bugetat, de instalare a 600 de camere de monitorizare pe trei artere importante din România. Mă refer la DN1 – Valea Prahovei, DN 7 – Valea Oltului și A2 – București-Constanța. 400 din cele 600 de camere sunt moderne, au posibilitatea să citească numărul de înmatriculare și să transmită automat în dispecerat dacă nu are certificat, dacă are ITP”, a declarat ministrul Lucian Bode, la Digi24.
Ținta acestui proiect, conform ministrului, este de a reduce rata de accidente, care este destul de mare, undeva spre 25% în următorii trei ani.