În 2018 China anunța un proiect extrem de îndrăzneț și costisitor. Este vorba de Tunelul Taihu, cea mai lungă și cea mai largă autostradă subacvatică din China. Tunelul se întinde pe o lungime de aproape 11 km pe sub lacul Taihu, al treilea cel mai mare lac de apă dulce din China, la aproximativ 50 km est de Shanghai. Lucrările la tunelul cu o lățime de 43,6 m au început în ianuarie 2018. Potrivit China Communications Construction Company, tunelul a fost construit cu ajutorul unor mini-baraje care au fost golite de apă, pompate, excavate și umplute pe secțiuni pentru a „proteja cât mai mult posibil mediul ecologic al lacului”.
Conform constructorului, China Communications Construction Company, în cadrul proiectului pentru Tunelul Taihu s-au folosit echipamente automate de prelucrare a oțelului și sisteme inteligente care ar putea asigura „zero deversări de ape uzate și praf” în lac.
Lacul Taihu, care alimentează cu apă aproximativ 30 de milioane de oameni, a suferit o poluare severă în ultimii 40 de ani, inclusiv înflorirea de alge otrăvitoare. A fost subiectul unor campanii repetate ale guvernului provincial pentru a pune capăt deversării în el a apelor uzate, a gunoaielor și a deșeurilor industriale și animale.
În apele din largul localității Penglai, provincia Shandong, 151 de insule înșirate pe o linie marchează granița dintre mările Bohai și Marea Galbenă. Arhipelagul Changshan, așa cum este cunoscut, este un habitat abundent pentru peștii migratori, păsări și foci. Este unul dintre cei 24 de candidați principali pentru noul statut de parc marin național.
Însă, în ultimele două decenii, guvernul local a sperat să folosească arhipelagul pentru a fora un tunel feroviar pe sub strâmtoarea Bohai, legând astfel marile orașe din nord-est, Yantai și Dalian.
Peste 2 milioane de metri cubi de beton au fost folosiți pentru construirea proiectului, Tunelul Taihu, cu două sensuri, care are șase benzi și o lățime de 17,45 metri, relatează agenția oficială de presă chineză Xinhua. Mașinile și pasagerii vor putea călători în trenuri, reducând timpul de călătorie între provinciile Shandong și Liaoning de la zece ore la mai puțin de una, pe drumul face parte dintr-o autostradă de 44 km în valoare de 2,4 miliarde de dolari din provincia Jiangsu, care leagă orașul Wuxi, situat pe malul nordic al lacului, de Changzhou.
Tavanul tunelului a fost dotat cu lumini LED colorate, concepute pentru a preveni oboseala șoferilor. Potrivit lui Li Baozhi, responsabilul proiectului „Tunelul Taihu” din cadrul Biroului de Aviație al treilea de comunicații din China, tehnologia de construcție a acestui acoperiș este diferită, iar metoda de construcție este transferată din exteriorul tunelului în interiorul acestuia.
„Deoarece tunelul a fost complet închis, betonul este transferat din tunel în acoperiș și trebuia turnat prin releul secundar al camionului cu pompă din tunel. S-a estimat că procesul de turnare va dura 20 de ore, ceea ce înseamnă cu aproximativ 5 ore mai mult decât metoda tradițională de turnare.
Tunelul Taihu este complet conectat, iar lucrările de inginerie a suprafeței drumului în afara tunelului au fost accelerate. În prezent, au fost finalizate 86% din stratul inferior, 62% din stratul mijlociu și 30% din stratul superior. Instalațiile de siguranță a traficului, cele trei sisteme majore și alte proiecte auxiliare progresează în mod ordonat.” declara Li Baozhi, preluat de CNN.
Li Baozhi a spus că, în procesul de turnare, este introdusă și tehnologia de detectare distribuită a fibrelor optice pentru a colecta date privind temperatura și vibrațiile în timp real pentru a se asigura că calitatea turnării betonului este excelentă.
Cel mai lung tunel de autostradă din lume este tunelul norvegian Ryfast, care se întinde pe o distanță de 14,3 kilometri, între orașul Stavanger și municipalitatea Strand. Porțiunea de tunel subacvatic a Tokyo Bay Aqua-Line, o autostradă pentru vehicule care circulă pe sub golful Tokyo Bay, are 9,6 kilometri.
În ceea ce privește tunelurile subacvatice în general, însă, prima distincție îi revine tunelului de sub Canalul Mânecii, care leagă Anglia și Franța pe calea ferată. Porțiunea sa submersă se întinde pe 37,9 kilometri, fiind cel mai lung tunel subacvatic din lume.