Dezvoltarea economico-socialo-demografică din Cluj-Napoca din ultimii ani este una fără precedent. În ultimii ani prin investițiile de aici, județul Cluj a devenit un reper în regiune. Dezvoltarea economică și imobiliară a avut o creștere masivă. Interesul investitorilor s-a extins și la orașele din apropiere. O astfel de investiție majoră este în proiectul de cosntruire a unei linii de metrou, care ar deveni a doua din țară, după Capitală. În acest sens Consiliul municipal din Cluj-Napoca a comandat studii de prefezabilitate și fezabilitate. Studiile sunt pentru dezvoltarea unei rețele feroviare de metrou și suburban.
Încă din 2019 în Cluj-Napoca s-au demarat programe de investiții majore. Ecosistemul de startup din Cluj a atras nu mai puțin 3 milioane de euro în 2019. Proiectele bazate pe fintech și comerț electronic au înflorit aici. În Cluj-Napoca s-au lansat o mulțime de inițiative în sprijinul ecosistemului, iar anul 2020 se anunța a fi cel mai bun an pentru startup-urile din Cluj și ecosistemul regional de inovare.
În 2021 Cluj-Napoca a fost declarat orașul românesc cel mai „prietenos pentru afaceri”, conform clasamentului Emerging Europe Business Perception Index pentru 2021. Într-un timp relativ scurt Cluj-Napoca a devenit un oraș „inteligent” și datorită sprijinului puternic pentru afaceri al autorităților locale. În topul 10 al acestui gen de orașe, a fost inclus și Cluj-Napoca.
A urcat pe locul 8 în clasament în 2021, de pe locul 15 anul trecut, după ce a câștigat categoria de premii „oraș inteligent”. În această categorie, respondenții au fost rugați să aleagă cinci orașe care au introdus politici și soluții care îmbunătățesc durabilitatea și viața orașului pe mai multe fronturi cheie.
Orașul care a ieșit primul la aceste categorii a fost Cluj-Napoca, urmat de Sofia și Tallinn. Cluj-Napoca este, de asemenea, cunoscut pentru sprijinul puternic al autorităților locale de afaceri. Cluj-Napoca este pe locul 10, pe picior de egalitate cu Bucureștiul, la categoria „marcă” a unui oraș.
Prin urmare, Cluj-Napoca a fost ales câștigător al categoriei orașelor inteligente. Recompensa a venit pentru eforturile de a se consacra ca un centru de tehnologie și inovație de renume mondial.
„Investim în calitatea vieții în orașul nostru și, în ultimii ani, acest lucru s-a dovedit a fi o modalitate bună de a crește creativitatea și dinamismul ecosistemului local de start-up.
Când oamenii sunt mai fericiți, când se simt bine trăind în oraș, toată energia lor creativă poate sprijini inovația și dezvoltarea economică.”, a declarat primarul Emil Boc.
Un alt proiect ambițios care-și dorește eliminarea a nu mai puțin de 30.000 de mașini din trafic este dezvoltarea unei rețele feroviare de metrou și suburban. Primarul Emil Boc anunța recent că deja Consiliul municipal din Cluj-Napoca a comandat studii de prefezabilitate și fezabilitate.
Emil Boc semna contractele pe 23 aprilie cu un consorțiu al SWS Engineering SpA, Systra și Metrans Engineering Srl în valoare de 35.9 milioane lei. Consiliul a propus finanțarea studiului la începutul anului 2018, cu o valoare estimată la licitație de 55,2 milioane de lei.
Studiile feroviare urbane vor acoperi „prefezabilitatea, fezabilitatea, impactul asupra mediului și evaluarea strategică” pentru două rute. Așa-numitul proiect Metropolitan Train ar fi introdus frecvent servicii suburbane. Acestea vor funcționa de-a lungul unei secțiuni modernizate a liniei principale existente est-vest CFR. Metroul ar fi o nouă rută care leagă districtele central și sud-vest.
Se așteaptă ca rețeaua feroviară să ofere un acces mai rapid la centrul orașului. Accesul va fi la fel de rapid și spre aeroport și spitalul de urgență. Conform prmarului din Cluj-Napoca va asigura și conexiuni cu Autostrada A3 Transilvania.
Studiile de fezabilitate sunt programate să fie finalizate în 14 luni pentru Metropolitan Train și 26 de luni pentru Metroul din Cluj-Napoca. Proiectarea și construcția vor costa mai mult de 1 miliard de euro. Orașul prevede că finanțarea va proveni din Uniunea Europeană, precum și din fonduri naționale, locale și private.
„Realizarea acestor studii pentru Metro și Metropolitan Train este cel mai important proiect de infrastructură din istoria Clujului. Avem deja infrastructura trenului; avem calea ferată, precum și proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor.
Avem în vedere dezvoltarea unui traseu de 100 km de la Huedin la Dej, în timp ce variantele de metrou și de suprafață din zonele Gilău și Florești vor descongestionează nivelurile de trafic înăbușitoare și vor crește calitatea vieții în Cluj.”, declara primarul celor de la Railwaygazette.
Construcția ar urma să fie etapizată, începând cu modernizarea unui segment de 43 km al liniei Huedin – Cluj-Napoca – Dej între Nădășel în vest și Bonțida în nord-est pentru a găzdui serviciul Metropolitan Train.
Cea de-a doua fază va acoperi primii 16 km de metrou, care se desfășoară spre vest de la un interschimb cu Trenul Metropolitan la Podul IRA prin orașul vechi și apoi la VIVO, Spitalul de Urgență și Florești, deservind 16 stații. O a treia fază ar extinde această linie cu încă 7 km vest până la Gilău.