Criza și restricțiile impuse de autorități au dat peste cap planurile multor turiști. În consecință biletele de avion au devenit nule, iar clienții companiilor au așteptat ca operatorii să le rambursee banii. Numai că nu s-a întâmplat asta, și a fost momentul în care Comisia Europeană a decis să intervină. După mai multe negocieri, aproximativ 16 dintre companiile aeriene au căzut de acord asupra unor modalități de a rezolva situațiile.
În urma dialogurilor cu Comisia și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, 16 companii aeriene majore s-au angajat să furnizeze informații mai bune despre zboruri în această perioadă. Un alt punct pe ordinea de zi au fost și modalitățile în care companiile aeriene să ramburseze în timp util pasagerii în cazul anulării zborului.
Comisia a alertat autoritățile de aplicare a cooperării pentru protecția consumatorilor în decembrie 2020 pentru a aborda practicile de anulare și rambursare ale mai multor companii aeriene în contextul pandemiei COVID-19. Printre cele 16 companii se numără Wizz Air, Ryanair, Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, și compania Norwegian.
Decizia, spun oficialii CE, este o veste bună pentru consumatori. Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, este de părere că este de bun augur faptul că aceste companii aeriene au cooperat în timpul dialogurilor și s-au angajat să respecte drepturile pasagerilor și să le îmbunătățească comunicarea.
În faza incipientă a pandemiei, unele companii aeriene au oferit vouchere pasagerilor. Aceștia acționau împotriva normelor UE de protecție a consumatorilor, mai spune Didier Reynders, ceea ce era inacceptabil. În urma acțiunii comune, majoritatea companiilor aeriene au fost de acord acum să ramburseze aceste vouchere. Didier Reynders a mai solicitat autorităților să se asigure că și celelalte companii aeriene rămase vor oferi rambursarea banilor pentru astfel de vouchere.
Negocierile, care au avut loc în ultimele două săptămâni ale lunii septembrie, au fost supravegheate și de comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, împreună cu ceilalți înalți comisari CE pe problemele de transport și servicii. Decizia de a le rambursa clienților sumele aferente, vine și pe fondul unor scandaluri în care sunt implicate companii, precum Wizz Air, care săptămâna trecută decidea să lase la sol cel puțin 30 de pasageri în România, la una din cursele regulate București – Valencia, iar cei rămași nu au primit niciun fel de despăgubiri.
„Salut faptul că cea mai mare parte a restanțelor rambursate a fost eliminată și că toate companiile aeriene implicate s-au angajat să rezolve problemele rămase. Acest lucru este crucial pentru restabilirea încrederii pasagerilor. De aceasta depinde recuperarea sectorului transportului aerian.
Acesta este motivul pentru care evaluăm în prezent opțiunile de reglementare. Sunt metine de a consolida protecția pasagerilor împotriva viitoarei crize, așa cum se prevede în Strategia noastră de mobilitate durabilă și inteligentă.”, declara comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, la finalul negocierilor.
În urma dialogurilor, acestea sunt angajamentele luate de companiile aeriene:
Comisia Europeană va continua să monitorizeze dacă angajamentele sunt implementate corect de către companiile aeriene. Autoritățile naționale vor decide cum să trateze problema restantă a voucherelor nerambursabile care au fost trimise consumatorilor în faza incipientă a pandemiei, mai spun oficialii.
Rețeaua CPC va face și schimb de informații cu privire la investigațiile în curs de efectuare cu privire la posibile practici neloiale ale anumitor intermediari, în special prin modul în care îi informează pe consumatori cu privire la condițiile și tarifele serviciilor lor.