Se spune că este mai sigur să circuli cu avionul decât cu orice alt mijloc de transport în consum. Deși poate fi sigur, impactul asupra mediului este cu siguranță cel mai mare în transportul aerian.
Există mai multe modele de avion pentru diferite sarcini, transport de persoane, de mărfuri, avioane de război, dar și altele.
Între ele sunt diferențe majore, inclusiv în ce privește viteza de deplasare, dar și de decolare, care diferă de la un model la altul.
Decolarea unui avion este un proces format din câteva etape, care începe de la deplasarea aeronavei, până la desprinderea de sol.
Forța de ridicare trebuie să aibă o valoare mai mare decât valoarea de masă a aeronavei. Decolarea și aterizarea sunt, în mod evident, afectate de direcția vântului. Aeronavele trebuie să decoleze și să aterizeze cu vântul în față pentru ca operațiunile să poată fi făcute în siguranță.
O aeronavă Boeing 737 se pune în mișcare după ce motorul atinge aproximativ 800rpm. Abia după aceea, pilotul eliberează treptat frânele.
Ca să se desprindă de sol, aeronava trebuie să atingă o viteză de 180 de km/h. Odată ajuns la această valoare, pilotul trage mânerul, iar partea din față a aeronavei se ridică.
Avionul continuă să accelereze pe roțile din spate. Când a atins viteza de 220 km/h, aeronava se desprinde complet de pe sol.
Iată viteza de decolare pentru diferite avioane:
Există totuși o condiție. Dacă vântul este foarte puternic la sol, aeronava va avea nevoie de o viteză mai mare ca să decoleze.
Cel mai greu avion din lume este Antonov AN-225 sau An-225 Mriya. Este o navă de marfă cu șase motoare și a fost realizată inițial la sfârșitul anilor 1980.
A durat 3 ani și jumătate să fie construită și a fost folosită pentru transportul navetei rusești Buran.
Avioanele au apărut la începutul secolului XX, iar primele modele erau foarte mici.