În ultima vreme se tot discută despre dispariția mașinilor diesel „în câțiva ani”. UE ar trebui să se pregătească pentru o revoluție tehnologică în transportul rutier, potrivit Bloomberg. România și alte țări din Europa de Est au inceput rechemările de mașini diesel vechi. Multe dintre acestea sunt suspectate că nu respectă standardele privind oxizii de azot. Pe de altă parte nici piața vânzărilor de mașini diesel nu mai este ce a fost în trecut. Noi date statistice arată o scădere a vânzărilor de mașini cu motoare pe motorină.
Trendul, în ultimii ani, este cel al mașinilor hibride sau atuonome electrice. Asta a determinat o scădere a vânzărilor la mașinile diesel din aproape toată Europa, inclusiv România. Același trend, spun analiștii din piață, este și pentru segmentul mașinilor pe benzină.
Efectul se resimte în toate piețele europene. Vânzările europene de mașini diesel au cunoscut un declin anul trecut. Vânzările au scăzut cu 5 milioane de vehicule sau mai mult de o treime față de 2019. Între timp, vehiculele electrice au apărut imune la coronavirus, deoarece vânzările lor s-au dublat.
Vehiculele electrice câștigă un punct de sprijin în Europa. Dacă în 2019 procentul de vânzări la mașinile diesel a cunoscut un declin cu 70%, anul acest a continuat. În prima parte a anului 2021 vânzările au scăzut cu 60%. În 2020, europenii și-au redus cheltuielile în general din cauza pandemiei.
Mașinile nu au făcut excepție. Vânzările de vehicule electrice, totuși, nu au apărut influențate de COVID-19. În acest caz vânzările lor au crescut cu 107%. Aceeași pandemie a înregistrat o scădere a vânzărilor de mașini diesel și în Europa, nu numai în România.
Privind datele de pe majoritatea piețelor europene, înmatriculările la mașini diesel au scăzt deja de câțiva ani. Un motiv parțial a fost și Dieselgate, dar și măsurile riguroase de poluare a aerului din Europa.
În 2020, piața și-a continuat tendința descendentă a înmatriculărilor de mașini diesel noi. Conform datelor, puțin peste 3 milioane de unități au fost înmatriculate în 2020. Asta reprezintă o scădere de 35% comparativ cu aproape 4,8 milioane de unități înregistrate în anul precedent.
Înclusiv vehiculele pe benzină au înregistrat o scădere similară cu 37% pe aceleași piețe. Cu toate acestea, vânzările de mașini noi pe benzină au crescut constant înainte de 2020. Asta înseamnă că impactul pandemiei asupra mașinilor pe benzină nu a fost atâtde mare.
Înmatriculările de mașini noi pe benzină au ajuns la puțin peste 5,7 milioane. Vorbim de o reducere de 3,4 milioane față de cele aproape 9,2 milioane de vehicule noi înmatriculate în 2019. Singura piață care a crescut considerabil a fost cea a mașinilor hibrid și electrice, trendul fiind același și pentru 2021.