Principala companie de stat, Compania Tarom, anunță o restructurare masivă în 2021. Declarată în pragul falimentului, compania de stat este obligată să activeze noul plan de restructurare. Numărul de angajați care vor fi concediați este unul masiv, față de anii trecuți.
Compania Tarom își strânge cureaua și se pregătește să concedieze 700 de angajați. Dar și pentru a reduce din funcțiile de conducere, deoarece organigrama operatorului național este plină de șefi și directori. Pentru a reduce cheltuielile, Compania Tarom dorește și desființarea agențiilor de bilete neperformante.
Dacă în 2000 avea 2.900 de angajați, acum Compania Tarom are aproape 1.500 de angajați. Din iunie anul trecut, 250 de angajați au plecat. În total, până la sfârșitul verii, 700 de persoane trebuie să dispară din schemă. Cu alte cuvinte, organigrama va fi mai flexibilă și va avea în jur de 1.000 de angajați.
Potrivit unui raport intern al Tarom, în acest moment există prea mulți șefi și directori în sălile companiei. Există 130 de funcții de conducere, iar raportul este de 1 șef la 11 angajați. În companiile concurente de pe piață, raportul este de 1 șef la 20 de angajați. Acesta este și scopul final al restructurării. Dintre angajații rămași, 1.000 sunt acum șomeri tehnici.
Săptămâna de lucru la Compania Tarom a fost redusă de la 5 la 4 zile. Din păcate, situația economică a companiei este jalnică. A ajuns să opereze doar 20 la sută din cursele pe care le avea înainte de pandemie. Deci, conform raportului, compania trebuie să facă urgent economii.
Doar din reducerea traseelor pentru preluarea angajaților, dar și din reducerea numărului de microbuze și autobuze pentru angajații Tarom, compania va economisi 100 de mii de euro anual. Compania Tarom va economisi, de asemenea, 100 de mii de euro din antrenamente pentru piloți și însoțitori de zbor. În acest caz, contractele au fost renegociate, în plus, unele cursuri vor fi online.
La reducerea a 200 de mii de euro pe an din microbuze și pregătirea angajaților, se adaugă economiile pe care le va face după desființarea unor agenții de bilete. Este vorba de birourile neperformante din Austria, Franța, Germania, Grecia, Israel, Italia, Olanda, Regatul Unit, Spania, Turcia și Ungaria, care vor fi închise. Procesul se va încheia în mai 2021. Serviciile oferite de agenții vor fi online.
“O consultare a pieţei, efectuată în vara lui 2020, arătase un interes scăzut pentru finanţarea Tarom, singura ofertă neangajantă, primită de la Unicredit, a plasat costurile de finanţare în zona de ROBORĂ 2,75%.
De asemenea, ajutorul de salvare obţinut în aprilie 2020 direct prin Ministerul Finanţelor a avut o dobândă semnificativă de 9,13% la lei, care a fost însă transferată în costuri de restructurare, odată cu depunerea planului către Comisia Europeană.”, anunță oficialii companiei.
Conform raportului, economia estimată în 2021 a acestor restructurări va fi de 1,5 milioane de euro. Cu toate acestea, economiile vor fi înghițite rapid de datorii. Tarom a trebuit să plătească 16 milioane de euro pentru returnarea biletelor de pasageri în 2020. Acum are de dat 3,4 milioane de euro.
Premierul Cîțu a anunțat că sprijină acest plan de restructurare și economii elaborat de Compania Tarom, mai ales că a cerut miniștrilor să reducă fondurile alocate companiilor care produc pierderi mari. Cu toate acestea, Tarom va primi 120 de milioane de euro în ajutor de stat. Pentru aceasta, Guvernul așteaptă aprobarea Comisiei Europene.