Începerea școlii în contextul pandemiei de COVID-19 constituie un factor de stres pentru toată lumea. În ciuda beneficiilor pe care elevii le au odată cu reintegrarea în societate, părinților le este frică din cauza riscului la care sunt expuși copiii. Un motiv în plus de îngrijorare este acela că simptomele COVID-19 la copii sunt atipice, fiind similare cu cele ale unei răceli banale.
Mihai Gafencu, preşedintele Organizaţiei “Salvaţi Copiii”, a explicat recent despre simptomatologia virusului nemilos la copii. Spre deosebire de adulți, care primesc semnale clare precum pierderea gustului și a mirosului, copiii reacționează diferit la infectarea cu noul coronavirus.
Potrivit specialistului, în cele mai multe cazuri, cei mici dezvoltă forme ușoare cu tulburără gastro-intestinale și nu respiratorii, așa cum se întâmplă în cazul adulților.
”La copil, nu manifestarea respiratorie uneori domină, ci și tulburarea gastro-intestinală. Semnalul care a ajuns până și anecdotic, de pierdere a gustului și mirosului, la copil nu prea se întâmplă, sau dacă îl pierd, poate nu-l relatează în măsura în care adultul a făcut-o, pentru că procentele sunt mult mai mici din studiile făcute până acum pe copii.
Părinții să fie atenți în primul rând la simptomele întotdeauna prezente, și anume febra și starea de oboseală”, a afirmat medicul Mihai Gafencu, pentru Europa FM.
Pentru a crea un ambient mai plăcut și mai liniștit, președintele Organizației „Salvați Copiii” propune prelungirea pauzelor cu câteva minute. Rezultatul va fi unul extrem de plăcut pentru cei mici, simțind că se face ceva pentru ca ei să se simtă mai bine la școală.
”Am recomandat încă din august chiar mărirea pauzelor cu câteva minute, tocmai ca toți copiii să simtă că se face ceva și înspre ceva ce lor le poate plăcea mai mult”, a adăugat el.
O părere similară a exprimat și medicul Alexandru Rafila, care susține că cei mici ar trebui încurajați să vină la școală cu drag, fără a li se induce ideea de frică și pericol. În opinia sa, autoritățile ar trebui să adapteze restricțiile anti-COVID-19 în funcție de fiecare caz, școală, județ în parte. Specialistul insistă asupra faptului că interdicția de a socializa între elevi este aproape imposibil de realizat.
“Copiii când pleacă de la școală interacționează unii cu alții, asta nu putem să ținem sub control și aș pleda și pentru o regândire a măsurilor în anumite școli. Trebuie să adaptăm măsurile cu situația din fiecare școală, încât copiii să nu sufere, să se simtă confortabil, să nu meargă la școală și să simtă o frustrare, un stres pentru că, altfel, școala va deveni pentru ei o povară, nu o zonă de atracție. Noi trebuie să-i determinăm să meargă la școală, nu să refuze școala”, a declarat Rafila, la Digi24.