Vești bune pentru românii care își întocmesc dosarul de pensionare. Aceștia pot recupera vechimea în muncă, chiar dacă și-au pierdut cărțile de muncă. Reconstituirea vechimii în muncă s-ar putea face în baza informațiilor existente în bazele de date ale caselor de pensii.
Un proiect de Ordonanță de urgență, inițiat de Guvern, propune ca informațiile despre stagiile de cotizare, pentru stabilirea vechimii, să fie colectate din cărțile de muncă scanate, aflate în arhivele electronice ale caselor de pensii. Proiectul de act normativ a fost transmis spre avizare Consiliului Economi și social.
Potrivit justificării care însoțește proiectul de OUG, mai multe cărți de muncă au fost distruse, degradate ori pierdute din cauza reorganizării unor angajatori, astfel că lucrătorilor le vine greu să facă rost de actele necesare. Drept urmare, pentru a nu-și pierde drepturile câștigate, aceștia pot apela la arhivele electronice ale caselor de pensii, instituite începând din 2005.
„Este absolut necesar crearea unui cadru legislativ pentru folosirea, la stabilirea drepturilor la pensie, a bazei de date ce conține carnetele de muncă scanate, măsură de natură a sprijini o categorie de persoane aflate de multe ori în imposibilitatea dovedirii stagiilor de cotizare și a veniturilor realizate în timpul activității profesionale”, se arată în justificarea din raportul care însoțește proiectul de OUG.
Ordonanța de Urgență va modifica Legea pensiilor, nr.263/2010 și face referire la stagiile de cotizare realizate în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001. Actul normativ enumeră situațiile excepționale în care se va putea apela la arhivele electronice.
Legea pensiilor stabilește, în prezent, că dovada cu privire la perioada de cotizare se face cu carnetul de muncă sau cu alte documente eliberate de angajator, din care să rezulte informațiile necesare stabilirii dreptului la pensie.