Unul din cei mai mari giganți ai industriei de băuturi răcoritoare, la nivel mondial, a avut de suferit grav de pe urma actualei pandemii, specialiștii spunând că le va fi foarte greu să-și revină în perioada următoare.
Coca-Cola a suferit o scădere bruscă a vânzărilor trimestriale, cea mai puternică în ultimii 25 de ani, în contrast puternic cu performanțele rezistente ale rivalului său PepsiCo și ridicând întrebări cu privire la calitățile defensive ale companiei de băuturi.
Multinaționala americană a spus că va topi mărcile „zombie” ca parte a eforturilor de a-și proteja linia de jos după închiderea barurilor, a restaurantelor și a altor localuri care au împins vânzările din trimestrul al doilea către o scădere de 28% pe an la 7,2 miliarde de dolari. Valoarea bruscă din averile Coca-Cola contrastează cu rezultatele sale din perioada crizei financiare globale și a consecințelor sale, când compania a demonstrat că ar putea depăși recesiunea.
Veniturile la Coca-Cola, al cărui cel mai mare acționar este Berkshire Hathaway deținută de celebrul Warren Buffett, au crescut cu 11% în 2008 și au pierdut doar 3% în 2009. James Quincey, directorul executiv din 2017, care a devenit și președintele companiei în 2019, a indicat că se așteaptă ca cererea să fie ridicată în lunile următoare, în ciuda unei reapariții a cazurilor de coronavirus în SUA și în alte țări. Volumul global a revenit de la o scădere de 25% în aprilie la o scădere de 10% în iunie, a spus compania.
James Quincey a spus că gigantul Coca-Cola, care a anunțat recent că își va întrerupe activitatea de sucuri Odwalla, intenționează să-și reducă în continuare gama de produse. Din cele 400 de „mărci de master”, mai mult de jumătate s-au limitat la o singură țară și au crescut mai lent decât media grupului.
De asemenea, Quincey a declarat că gigantul din Atlanta va căuta să devină mai eficient în inovare. Planurile de recuperare au ajutat la trimiterea acțiunilor la Coca-Cola înspre o creștere cu 3,3% la tranzacționarea din New York. Acestea au scăzut cu 13% în acest an, în timp ce PepsiCo este neschimbat.
În ciuda cererii pentru produsele sale, Coca-Cola a fost afectată de închiderea localurilor prin care generează în mod normal aproximativ jumătate din veniturile sale anuale. Acestea includ cinematografe și stadioanele. În timp ce Coca-Cola s-a extins dincolo de băuturile sale omonime și de alte mărci, precum Fanta și Sprite, și în băuturi energizante și alte băuturi, a evitat mâncarea.
Quincey a încheiat o tranzacție de 3,9 miliarde de lire sterline pentru a achiziționa lanțul britanic Costa Coffee în 2018, ale cărui cafenele au fost închise o mare parte din trimestrul doi.
Performanța slabă a Coca-Cola urmărește numere mai puternice ale rivalului PepsiCo, care a fost susținut de activitatea sa de gustări. Vânzările organice ale PepsiCo au fost reduse în primul trimestrul al acestui an. Veniturile organice au scăzut brusc la fiecare din cele șase divizii principale ale Coca-Cola în cele trei luni până la 26 iunie, împingând venitul net cu o treime din aceeași perioadă a anului trecut, la 1,76 miliarde de dolari.
Afacerile din Europa, Orientul Mijlociu și Africa au avut un impact deosebit de puternic, în scădere cu 26%. Veniturile organice din America de Nord au scăzut cu 18%. Zonele cu măsuri de blocare mai puțin restrictive au fost mai bune, a menționat Quincey. Câștigul pe acțiune a scăzut cu 32% până la 0,41 USD, iar compania a refuzat să ofere îndrumări financiare pentru anul respectiv. Scăderea procentuală a veniturilor nete trimestriale a fost cea mai mare din 1995, conform unei analize a Financial Times a datelor S&P Capital IQ.