Mulți posesori de mașini pe motorină se întreabă cum se conduce, de fapt, o mașină cu motor diesel, mai ales dacă este prima cu acest fel de combustibil sau dacă acum v-ați luat permisul și v-ați hotărât ca prima voastră mașină să fie una pe motorină. Ei bine, cu toții trebuie să știm exact cum trebuie condusă, deoarece nu vrem să stăm cu mașina în service și să cheltuim niște bani în plus.
1. Pornirea
Prima mare greșeală este pornirea precipitată. Pornirea nu se face ca la o mașină pe benzină, în care te urci, pornești și pleci. La diesel, regula e simpla: te urci, bagi cheia în contact și dai la automat numai după ce se sting toți martorii din bord, deoarece bujia incandescentă trebuie să aibă timp să încălzească camera de ardere. Când este frig afară, nu strică dacă puneți contactul de mai multe ori, pentru ca bujia să încălzească bine camera de ardere.
2. Motorul se încălzește în mers
La mașinile pe motorină nu trebuie să stai pe loc pentru a se încălzi motorul, deoarece acesta se încălzește doar atunci când este în sarcină, așadar pierzi timpul degeaba așteptând pe loc să se încălzească motorul.
3. Nu lăsa rezervorul gol, mai ales iarna
Rezervorul trebuie să fie mai mereu plin cel puțin în proporție de 25%, pentru a anu avea probleme la pornire. Dacă avem puțină motorină în rezervor, se poate face condens, iar cum motorina este mai ușoară decât apa, ne putem trezi cu un dop e gheață în pompă.
4. Pleacă cu mașina la drum lung
Pentru a păstra injectoarele, filtrele, senzorii și supapa EGR curate, trebuie să-ți scoți mașina diesel din oraș și să-l lași să zburde pe autostrada, undeva, cât mai departe de oraș. Așadar, mergi la drum întins de câte ori ai ocazia, pentru a menține motorul mașinii sănătos, iar mintea ta limpede.
5. Evită motorina ieftină
Motorina este foarte importantă pentru viața motorului. Calitatea ei este esențială. Așadar, nu te zgârci și pune motorină mai scumpă, deoarece ai șansa să fie mai bună, mai filtrată.
6. Nu opri motorul dacă staționezi puțin
Pornirile repetate strică motorul diesel. Așadar, dacă ai de așteptat câteva minute, nu opri motorul, deoarece repornirea lui te costă mai mult. La pornire consumă cel mai mult, iar uzura este mai mare, în timp.
7. Cel mai bun consum?
Pentru a vedea când are mașina ta cel mai bun consum, te sfătuim să te uiți în manualul tehnic exact după cuplul maxim. Dacă, de exemplu, cuplul maxim la mașina ta este în jurul a 2.000 de rotații pe minut, atunci cam la aceeași turație trebuie s-o ții și tu, indiferent de treapta de viteză, pentru a consuma cel mai puțin. Poți însă să depășești cu 200 de rpm, deoarece consumul nu diferă prea mult.
8. Filtrul de motorină contează
Cum nu trebuie să te zgârcești la calitatea motorinei, așa nu trebuie să nu te zgârcești nici când vine vorba de filtru de motorină. Cumpără-l pe cel mai scump pe care ți-l permiți, deoarece merită toți banii. Doar așa te asiguri că inhectoarele tale vor fi fericite și vor avea o viață lungă și prosperă.
9. Cum oprești motorul
Dacă te-ai întors de la un drum lung cu mașina ta diesel, nu trebuie să oprești imediat motorul. Poți să-l mai lași să meargă la ralanti șisă-i dăm îuțin timp să se răcească. De fapt, ne asigurăm că toate piesele ajung la aceeași temperatură, prin circularea uleiului și a antigelului, pentru evitarea dilatărilor suplimentare și uzura prematură.
10. Subturația, inamicul numărul 1
Pentru a avea un motor zvelt, trebuie să evităm subturația, care îl va face să se sufoce și eventual să nu mai respire foarte curând. Piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care dacă o chinuim ne va uza discul de ambreiaj și rulmentul. Așadar, ați aflat și cum se conduce o mașină pe motorină.