Marian Godină, polițistul care a făcut Poliția Română să pară mai umană, a venit cu câteva explicații despre radare (și ce să știe vitezomanii).
Marian Godină nu mai lucrează la rutieră, dar a rămas cu câteva lecții pe care le împărtășește acum pe blogul lui. El începe cu problema oamenilor „puternici” care erau scăpați de amenzi.
„Dacă dăm timpul înapoi câțiva ani, ne aducem aminte că știrile despre oameni cu funcții, persoane publice importante, vedete media etc amendate de poliția rutieră erau puține spre inexistente. Oare înainte nu încălca Codul Rutier niciun politician? Sau îl încălca, dar era trecut cu vederea?”, spune Godină pe blogul său.
Cum acești oameni au început să ia amenzi, el a explicat de ce lucrurile funcționează altfel. Și nu prea are de-a face cu polițiști mai buni. Sau poate are, dar n-au ajuns așa c-au vrut, neapărat, ci pentru că au fost forțați.
„Cu ceva ani în urmă, aparatele radar erau dotate cu niște aparate video, iar abaterile erau înregistrate pe casete video clasice. […] După ce [imaginile] erau șterse, nu mai puteai afla în veci ce […] ai șters. […] Cam la fel funcționau și aparatele radar vechi”, a explicat Godină ce-i cu aparatele radar vechi.
Acum, noile aparate radar montate pe mașini, dar și cele de mână, înregistrează abaterile pe un hard disk (mediu extern) la care agentul nu are acces. Chiar dacă ar avea acces și ar putea șterge vreo filmare, ar rămâne acolo un folder gol care ar ridica semne de întrebare.
„[…] dacă ești polițist rutier și ai filmat pe cineva depășind viteza, îți rămân doar două variante: cea de a lua măsurile legale (cea care te lasă să pui capul pe pernă liniștit noaptea) sau cea de a-l lăsa pe șofer să își vadă de drum, variantă care în mod sigur te-ar duce la parchet, apoi în instanță și mai apoi în «civilie» sau chiar puțin pe la pârnaie, în cazul în care nu iei cu suspendare”, a mai explicat Godină.