Tableta ia locul cărților școlare. Este reforma ce s-ar putea aplica în cele 670 de licee din regiunea Paris – Île-de-France, care trebuie să decidă dacă vor opta pentru manuale digitale sau manuale imprimate pe hârtie.
Directorii acestor instituții au două săptămâni la dispoziție să se pronunțe asupra modului în care vor învăța din următorul an școlar.
Dacă elevii și părinții sunt în favoarea manualului digital, alegerea nu este atât de evidentă pentru directorii de școli.
Potrivit radio Europe 1, ideea introducerii de manuale digitale face parte din pachetul legislativ de reformă rapidă a învățământului liceal. S-au pregătit programe noi și se dorește ca, simultan, să fie introduse de la toamnă și manualele noi, adecvate cerințelor noilor generații.
Costul de 340 de euro pentru fiecare elev va fi suportat de Consiliul Regional al Île-de-France.
În cazul în care optează pentru variantele pe hârtie, instituțiile de învățămnt trebuie să ia în calcul că unele materii trebuie revizuite aproape anual și că manualele imprimate ar putea rămâne cu mult în urmă.
Dacă se îndreaptă spre versiunea digitală, autoritățile regionale vor oferi fiecărui elev câte o tabletă sau câte un calculator.
Pentru unii directori, cum ar fi Thierry Falconer, care conduce o școală în Villiers-Saint-Fréderic în Yvelines, alegerea este ușor de făcut.
„Eu aș opta pentru manuale digitale, deoarece permite accesul la resurse care sunt mai ușor de re-actualizat comparativ cu un manual de hârtie pe care va trebui să țină mai mulți ani. Manualul digital permite mobilitatea elevul în clasă dar și a profesorilor. Și un bonus este faptul că greutatea rucsacului se va reduce considerabil.” Thierry Falconer, director de liceu
În ce-i privește pe elevi, 72% sunt pentru manualele digitale, cum sunt și 65% dintre părinți, potrivit sondajului realizat de consiliul regional.
Dar decizia nu este atât de ușor de luat, mai ales că unii directori spun că nu înțeleg foarte bine schimbările și nu i-au consultat, deocamdată, nici pe profesori, nici pe părinții elevilor. Această categorie a directorilor precauți are în vedere următorul aspect: va fi dificil să se impună tehnologia digitală cadrelor didactice care nu sunt instruite sau care au trecut de o anumită vârstă și se descurcă mai greu cu un laptop sau un computer.
La Liceul Arago, în cel de-al 12-lea arondisment din Paris, manualul digital este deja folosit în cadrul unui program experimental. Elevii din două clase sunt toți echipați cu câte o tabletă, care le permite să aibă acces la anumite resurse educaționale (unele capitole de manuale, câteva cursuri, etc).
Pentru unii elevi, tableta face viața mai ușoară:
„Diferența o simțim. Nu trebuie să aducem toate manualele la școală. Nu ne mai încurcăm dimineața, întrebându-ne ce materii trebuie să aducem. Tableta este mereu în geantă și asta e.”
Unii elevi rămân, totuși, atașați de manualele imprimate pe hârtie:
„Ne petrecem mult timp pe calculatoare, telefoane, televizoare. Este contradictoriu să digitizeze toate liceele.”