Matematica le-a dat multora bătăi de cap la școală, astfel că ajung să fugă de ea și în viața adultă. Cu toate acestea, unele exerciții care ne pun la încercare gândirea logică și capacitatea de a face calcule pot fi distractive și foarte utile, în același timp. Este și cazul acestui exercițiu, pe care copiii de gimnaziu îl rezolvă cu ușurință, dar care multor adulți le creează dificultăți.
Expresia aritmetică 4 + 4 × 5 ÷ 5 + 3 implică operații de bază: adunare, înmulțire și împărțire. Pentru a rezolva corect acest exercițiu, este necesară înțelegerea ordinii operațiilor (cunoscută și ca ordinea priorităților în calcule), care stabilește ordinea în care trebuie efectuate operațiile matematice.
Ordinea operațiilor este în general predată elevilor în clasele primare, în funcție de programă. În această etapă, elevii învață să rezolve expresii aritmetice aplicând următoarea ordine:
În cazul problemei date, nu există paranteze sau exponenți, așa că vom efectua mai întâi înmulțirile și împărțirile, apoi adunările.
Înmulțirea și împărțirea: 4 × 5 = 20; 20 : 5 = 4;
Adunarea: 4 + 4 + 3 = 11
Rezultatul corect este, așadar, 11. Mulți greșesc pentru că rezolvă calculele în ordinea în care acestea apar în exercițiu, fără să țină cont de operațiile care au prioritate. Astfel, egalitatea la care ajung mulți este diferită de rezultatul corect.
Matematica nu este doar un set de formule și ecuații, ci un instrument excelent pentru a ne menține mintea activă și sănătoasă. Exercițiile matematice pot îmbunătăți capacitatea de rezolvare a problemelor, gândirea logică și creativitatea.
Alte activități precum Sudoku, cubul rubik sau problemele de tip „umple spațiile” sunt ideale pentru antrenamentul mental. Ele îmbunătățesc memoria și capacitatea de a identifica anumite tipare. Astfel, în loc să folosești calculatorul data viitoare când ai de făcut anumite socoteli, încearcă fie să le rezolvi mental, fie pe hârtie, pentru a-și antrena mintea.