CES 2013 a stabilit cele mai noi tehnologii ale momentului
CES 2013 s-a incheiat oficial vineri, 11 ianuarie. Fiind pozitionat in primele saptamani ale noului an, acest targ international de tehnologie a functionat dintotdeauna ca un preambul pentru lansarile ce vor avea loc pe parcursul anului.
Plin de aparente noutati, in realitate Consumer Electronics Show-ul de anul acest de la Las Vegas poate fi sintetizat prin definirea catorva trenduri ce vor fi recurente pe parcursul intregului an. Din acest motiv de fapt, la CES, mai mult ca in alta parte, sunt prezentate prototipuri, tehnologii, iar producatorii incearca sa testeze piata cu diverse produse. Pe sistemul „presa este primul client”, pe baza feedback-ului dat de jurnalisti, multe dintre produsele prezentate la CES nici macar nu se mai reflecta in realitate. Aceste lucruri s-au intamplat si in anii trecuti, iar 2013 nu se abate foarte mult de la regula.
Pentru ca produsele noi de cele mai multe ori se supun unui trend general, in randurile de mai jos voi incerca sa atrag atentia asupra unor laitmotive surprinse de mine printre stirile de saptamana trecuta.
3D-ul a murit, traiasca OLED-ul si 4K-ul
Producatorii de TV-uri, in fiecare an incearca sa promoveze o tehnologie sau un cumul de functii pe care ei presimt ca utilizatorii care se afla in cautarea unui TV si-o doresc. In ultimii 3-4 ani, acea tehnologie a fost reprezentata prin panouri 3D. S-au investit sume de bani foarte mari in promovarea abilitatii unor Smart TV-uri, de cele mai multe ori mult prea scumpe, de a afisa continut in 3 dimensiuni. Revelatia? Nimeni nu-si doreste sa stea cu ochelarii pe ochi, iar panourile 3D care merg fara ochelari, ori nu sunt la fel de impresionante, fie sunt foarte scumpe. 3D-ul acum este omniprezent in TV-uri, incepand cu modele relativ ieftine, insa diferenta fata de anul trecut sau acum doi ani este ca producatori precum Samsung, Sony, LG sau Panasonic au invatat ca aceasta functie nu mai este un atu, este si ea acolo.
Anul acesta 4K-ul este la putere si, spre deosebire de 3D, aceasta s-ar putea sa fie o revolutie pe care si-o doresc mult mai multi utilizatori. Dintr-un punct de vedere, intre 3D si 4K exista un numitor comun, nu exista continut atat de mult. Diferenta este insa ca 4K-ul, spre deosebire de 3D pare un pas natural intr-o directie buna. In 4K orice tip de continut arata mai bine, nu tine doar de desene animate sau filme de actiune. Continutul la rezolutie Ultra HD pare genul de pas inainte pe care speram ca televiziunile de calibru il vor adopta in 3-4 ani. In plus, panourile din ce in ce mai mari cu continut Full HD nu arata la fel de bine precum un TV cu o diagonala de 32 de inci cu acelasi continut. Prezenta mai ales pe TV-uri de 2 metri, rezolutia 4K pentru continut video este o desfatare a simturilor.Cel putin acum, in momentul in care esti dispus sa cheltui o asemenea suma de bani pe un cinematograf la tine acasa ar fi si pacat sa fii limitat la continut Full HD. Daca nu din alt motiv, macar din prisma faptului ca risti sa vezi continut pixelat.
Indiferent de motiv, consensul ca 4K este viitorul s-a simtit din toate directiile. Vizio, Sony, Panasonic, Sharp, Toshiba, LG, Samsung si chiar si producatori mai putin cunoscuti, precum Hisense, toti au modele cu rezolutie nativa 4K. In plus, aceasta calitate remarcabila a imaginii nici macar nu se mai rezuma la panouri pentru sufragerii cat o sala de cinema. Sony si Panasonic de exemplu au OLED TV-uri 4K de 56 inci. LG are LED TV-uri 4K de 55 si 65 inci, Toshiba are 3 dimensiuni de 58, 65 si 84 inci. Panasonic are un prototip de tableta de 20 inci cu fabuloasa rezolutie de 3840 x 2160. Nu mai exista nici un dubiu, Ultra HD-ul este pasul inainte care va castiga intr-un an de 10 ori mai multi fani decat a reusit vreodata 3D-ul, astfel va scadea si mai repede la pret ca tehnologia 3D.
Fara a avea vreun stand propriu, Apple a avut prezenta cea mai buna la CES
Cu toate ca Apple nu a mai avut stand la CES din 1992, nici o alta companie nu a avut o prezenta mai puternica anul acesta la targul de tehnologie. Oricine a fost la fata locului poate confirma ca nu puteai merge 10 metri fara sa dai peste un igadget, idevice, iaccesoriu. Trecand peste companiile care au facut averi imense din accesorii de iPhone, companii de renume precum Samsung, LG sau Sony toate vin in fiecare an cu noi dock-uri audio pentru creatiile provenite din Cupertino. Din 3000 de companii cu stand la CES-ul anul acesta, 500 de expozanti aveau standul intr-o zona dedicata ecosistemului Apple intitulata iLounge. Carcasele efective sunt doar varful piramidei. Baterii solare, accesorii din domeniul sanatatii, adaptoare, sisteme auto, periferice de gaming, sisteme de iluminat, sisteme de securitate, pana si un sistem de monitorizare al plantelor din casa, toate se pupa de minune cu un iDevice. Lista este incredibila iar producatorii de accesorii nu au dat semne ca vor renunta prea curand la acest tip de produse.
Reprezentantii unor companii precum Just Mobile au avut un argument simplu pentru intreaga lor filozofie de business. ,,Stim ca Apple o duce foarte bine. Stim ca este mai bine sa faci produse pentru dispozitive Apple decat orice altceva.”
Charles Gavin, un analist de la Forrester a studiat cu atentie piata si a gasit un raspuns cat se poate de logic pentru fenomenul de la CES. ,,Producatorii de accesorii se pot adresa intregii baze de utilizatori de iPhone-uri, iPad-uri si iPod-uri Touch cu doar doua produse definite printr-un conecctor, 30-pin sau Lightning. Un producator de carcase de iPhone are nevoie de 3 matrici, iPhone 3G, iPhone 4 si 5 pentru a atinge intreaga baza de utilizatori. In cazul unui producator de carcase pentru terminale de Android treaba este exponential mai complicata.” Interesant este ca acest trend are si un element de cauza/efect: producatorii creeaza cu usurinta foarte multe accesorii, utilizatorii sunt incantati de varietate si sunt dispusi sa cheltuie bani pentru a-si accesoriza smartphone-ul sau tableta Apple. ,,In esenta, potentialul de transformare al investitiei in profit este mai promitator in cazul produselor legate de Apple” a spus Charles Gavin pentru a-si incheia teoria legata de acest fenomen.
Owen Troy, Directorul Creativ de la Speck, un producator de huse si carcase, a adus un argument similar pentru faptul ca lucreaza aproape exclusiv la accesorii de iDevice-uri.,,Totul se rezuma la faptul ca Apple face produse cu un ciclu de viata mai mare. Avem atat de multe carcase de iPhone pentru ca un singur model de iPhone sta in piata timp de 3-4 ani, in timp ce orice alt smartphone ajunge in piata si imediat apare urmatorul model.” Pentru simplul fapt ca valoarea de revanzare a produselor Apple este atat de mare, producatorii de accesorii au de castigat enorm.
Tot la CES-ul de anul acesta a mai aparut un jucator important cand vine vorba de accesorii, Galaxy S III. Harris Benstein, VP pe Vanzari si Marketing la iWalk a recunoscut noul reper semnificativ din piata. ,,Vrem sa ne cheltuim banii pe lucruri care stim ca vor fi importante: Note 2, Galaxy S III si iPhone.” E simplu, atata timp cat Samsung isi va mentine un ciclu de lansari consistent, mai ales cand vine vorba de varfuri de gama, ecosistemul de accesorii va prinde. ,,Am observat un lucru in legatura cu Galaxy S III, a castigat un numar semnificativ de adepti, precum iPhone-ul. Are o prezenta.”, a spus Benstein.
Viitorul in acest domeniu tine acum exclusiv de producatorii importanti de dispozitive, Apple si Samsung. Atata timp cat Apple nu va mai face schimbari suparatoare, precum cea cu conectorul Lighting de acum jumatate de an, companiile de iStuff vor continua sa se imbogateasca suficient de mult incat sa atraga si alti antreprenori in acelasi domeniu. La Samsung este un pic mai complicat, momentan nu-si permite luxul sa lanseze doua smartphone-uri identice estetic si doar cu diferente hardware, cum s-a intamplat cu ultimele doua perechi de iPhone, 3G si 3GS, 4 si 4S. Daca va calcula insa o medie vis-a-vis de schimbari si va incerca sa fie consecvent in lansarile anuale, succesul pe termen lung ar putea fi mai accesibil decat se asteapta cineva.
Kickstarter creeaza companii si povesti de succes
Un sistem de finantare pentru un numar de zeci de mii de proiecte in ultimii ani, Kickstarter a fost un alt jucator important din spatele CES-ului de anul acesta. In timp ce companii cu renume si o vechime semnificativa la CES au incercat sa faca valuri cu standuri somptuoase, firme mici sau chiar si indivizi independenti au venit cu unul sau doua produse la acelasi eveniment. Acestia din urma au fost insa mult mai numerosi decat se astepta cineva si cu produse mult mai interesante. Extrem de diverse in esenta, toate prototipurile si produsele in stadiu de proiect de la targul de tehnologie de saptamana trecuta aveau totusi un numitor comun, finantarea prin Kickstarter. Pe langa avantajul evident al acestui sistem, aducerea de bani pentru proiecte care altfel nu ar fi existat, Kickstarter mai face ceva. Creeaza povesti de succes, trezeste spiritul creativ in oameni si da frau liber filozofiei motivationale, daca ai o idee suficient de buna, ea se va transforma in realitate.
Proiectul pentru un ceas Pebble care va incepe sa ajunga la oameni incepand cu 23 ianuarie a strans in etapa de finantare 10,2 milioane de dolari de la 68,929 de oameni. CST-1, un alt ceas futurist foarte simplu care a castigat o baza de fani pe Kickstarter si-a atins foarte repede pragul necesar de finantare. Pentru ca CST-1 a fost un succes, cei doi inginerii din spatele respectivului proiect si-au format un renume pe Kickstarter. Respectiva prestanta s-a reflectat intr-o finantare de 200.000 dolari in 48 de ore pentru un alt proiect.
In urma cu 2 ani, Scott Wilson din Chicago a avut o idee trazneata. El a creat una dintre primele curele cu o combinatie de aluminiu si cauciuc de iPod Nano care iti transformau player-ul Apple intr-un ceas. Dupa ce a cerut o finantare de 15.000 de dolari pentru respectivul proiect, internautii au investit in ideea sa, o suma record la momentul respectiv de 942.578 dolari. Prezent la CES cu firma sa de design MINIMAL, Wilson reprezinta una dintre povestile de succes cele mai rezonante create de Kickstarter. Tot el a reusit sa dea poate si cea mai potrivita definitie a efectului generat de platforma de finantare. ,,Per ansamblu exista aceasta inspiratie de a-ti crea propriul tau lucru, inspiratie care nu-ti da pace. Partial este angrenata de Kickstarter. Toata lumea a avut un pic mai multa incredere.”
Kickstarter va supravietui foarte multi ani datorita potentialului pentru produse interesante, originale si utile. Giganti precum Sony, Asus sau Samsung isi creeaza urmatoarele dispozitive pornind de la portofoliul actual de produse si gandindu-se cum pot integra ceva nou intr-un ecosistem care exista deja. Pe Kickstarter, principiul este diametral opus. Pornind de la un vis, o idee, un eveniment, un necaz sau o muza, oameni mai mult sau mai putin obisnuiti creeaza un produs pentru care au nevoie de bani ca sa-l produca in masa.
Ceasurile au revenit la moda, doar ca acum sunt smart
Ceasurile destepte vor reprezenta un curent important in 2013. Pentru ca CES-ul de anul acesta a avut poate cu 500% mai multe ceasuri decat in alti ani si pentru ca ceasurile originale castiga finantare pe Kickstarter cu o viteza ametitoare, nu e exclus ca pana la sfarsitul anului unul din cinci prieteni sa aiba un smart watch. Daca ati fi vazut zece dintre cele mai interesante modele de ceasuri de la CES, unul sigur v-ar fi incantat suficient incat sa cochetati cu ideea unei achizitii. Pentru ca din zece, trei sunt suficiente ca sa intelegeti despre ce este vorba, mai jos veti gasi ,,formatorii de opinie” ai acestei acestei categorii de produse intrata relativ recent pe piata.
Pebble Technology este numele echipei din spatele celui mai popular ceas de pe internet din ultimul an. Subtire, cu o varietate imensa de fete, cu software upgradabil si ecran e-ink, Pebble va obtine in curand titlul de arhetip al smart watch-ului modern. Vine cu bluetooth, aplicatii pentru muzica, fitness si retele sociale. Se conecteaza la smartphone-ul din dotare si afiseaza notificari pentru email-uri, apeluri, calendar, Facebook, Twitter si altele. Sa nu uitam ca este disponibil intr-o varietate de culori.
Numele de CST-01 chiar are o logica, vine de la Central Standard Timing, o companie din Chicago care a pus bazele produsului din imaginea de mai sus. Are doar 0,8 mm grosime si o greutate de 12 grame. Este usor si foloseste un display e-ink. Catarama este facuta din otel inoxidabil si cel mai important aspect din intregul ansamblu este dock-ul din imagine. Acesta este bun atat pentru a incarca ceasul cat si pentru a fixa ora, avand in vedere ca ceasul efectiv vine fara nici un buton. Altfel nu ar fi reusit sa fie atat de subtire. Durata de viata a bateriei este de 15 ani, se incarca in 10 minute si suporta peste 10.000 de incarcari.
i’m Watch incearca sa se asocieze cu brandul Apple fara a avea de fapt o legatura. Se conecteaza la telefon prin bluetooth, vine cu interfata touch prietenoasa si-ti permite sa duci la bun sfarsit o buna parte din sarcinile pe care in mod obisnuit le-ai face cu telefonul in mana. Prin intermediul i’m watch poti citi email-uri, mesaje sau notificari, poti raspunde la telefon. I’m watch vine si cu cateva functii care tin de cloud. Prin i’m music puteti asculta peste 6 milioane de melodii daca platiti un abonament. i’m cloud va permite sa va actualizati firmware-ul ceasului pe wireless prin intermediul smartphone-ului. Ca sa nu va plictisiti exista si un magazin virtual, i’market, care va permite sa descarcati sute de aplicatii pentru ceas.
Ce urmeaza dupa CES ?
Inainte de cateva pronosticuri pentru 2013, Cosumer Electronics Show-ul de anul acesta ne-a mai servit cateva momente spectaculoase. Nu au lipsit panouri flexibile, televizoare de 2,8 metri in diagoanala, Steambox, Oculus Rift si cateva smartphone-uri de dimensiuni generoase.
Per ansamblu, din pacate evenimentul de anul aceasta a fost unul marcat de lucruri spectaculoase la prima vedere dar simple in esenta. Revelatiile au fost putine, revolutiile au lipsit cu desavarsire iar ideile geniale s-au simtit ca la ele acasa dintr-un motiv complet gresit. Banii au dominat evenimentul. CES-ul este rezultatul unei culturi de consumatori plina de oameni dispusi sa cheltuiasca din ce in ce in mai mult pe lucruri de care nu stiau ca au nevoie pentru ca nu existau in urma cu un an de zile. Filozofia imbogatirii rapide este cel mai bun exemplu de element care se simtea in aer la targul international. Entuziasmul pentru un produs nou era combinat cu emotia investitiei si cu tremuratul vocii specific situatiei in care ti-ai pus toate economiile intr-un proiect ce poate sau nu sa fie un succes.
Cu toate acestea, CES-ul a reusit sa se incadreze si in tiparele clasice. A functionat ca de fiecare data, precum un barometru al anului tehnologic inceput la intai ianuarie. Altfel nu am fi stiut ca 4K-ul va fi ,,next best thing” in domeniul TV-urilor, nu am stiut ca urmatoarea achizitie care combina un accesoriu de moda si un gadget este un smart watch si nu am stiut ca pentru o idee buna oameni ca mine sau ca tine se transforma in investitori. As fi vrut sa mai vorbesc de smartphone-uri si tablete, CES-ul insa nu a fost o platforma pentru lansari semnificative din acest domeniu. Pentru mobile avem MWC 2013, un alt eveniment in care va vom bombarda cu multe stiri de actualitate intr-o perioada foarte scurta, 25-28 februarie.