Assassin’s Creed III – Revolutia Asasinilor [REVIEW]
Seria Assassin’s Creed a fost inca de la inceput un succes enorm pentru Ubisoft. Acesta este datorat in mare parte perioadelor istorice inedite alese de scenaristi, alaturi de o poveste acaparanta, care foloseste personaje reale si fictive pentru a ne prezenta conflictul fictiv dintre Fratia Asasinilor si Ordinul Templierilor. Dupa perioada Cruciadelor de pe Pamantul Sfant si Renasterea din Italia, a venit momentul ca seria sa mai inainteze in timp, pana la Razboiul de Independenta American. Cu un motor grafic imbunatatit, o perioada istorica noua si un personaj principal nou, Assassin’s Creed III promite sa fie cel mai bun joc din serie de pana acum.
Avand in vedere declinul seriei din cea mai recenta iteratie, era si timpul pentru ceva proaspat legat de aceasta licenta. Reuseste insa titlul de fata sa reinventeze seria, sau continua pe acelasi drum descendent?
Poveste
Assassin’s Creed a avut intotdeauna un avantaj cand a venit vorba despre povestea propriu-zisa. Faptul ca actiunea principala este inradacinata in prezent, iar personajul principal, Desmond, foloseste Animus-ul pentru a retrai evenimente importante din viata stramosilor sai, ofera posibilitati nelimitate. Chiar daca pe parcurs multe elemente ale firului narativ au inceput sa fie cel putin confuze, Assassin’s Creed III incearca sa rezolve mai toate conflictele neincheiate.
Desmond si camarazii sai incearca sa salveze intreaga planeta de la distrugere si se folosec de informatii din trecut pentru a rezolva misterul din prezent. Dupa o introducere de cateva ore, care este prea speciala pentru a o dezvalui aici, intram in pielea lui Connor. Acesta este jumatate nativ american, jumatate britanic si ajunge sa se alature ordinului asasinilor pentru a-si proteja tribul de colonistii britanici. De-a lungul povestii, acesta devine mai degraba un simpatizant al revolutionarilor americani, care au luptat pentru independenta coloniei.
In timp ce majoritatea misiunilor principale se desfasoara in cadrul unor evenimente importante din istoria americii, cu greu am putut urmari succesiunea intamplarilor. Acest lucru se intampla in mare parte din cauza lipsei mele de cunostinte in legatura cu acest subiect. Pana acum, seria Assassin’s Creed a avut un succes mult mai mare in Europa decat in America, gratie perioadelor istorice folosite, insa jocul de fata ar putea dezamagi multi fani mai vechi tocmai pentru pozitionarea istorica. Mai mult decat atat, Connor este mult mai implicat in toate momentele importante ale Revolutiei, fapt care se contrazice putin cu subtilitatea exercitata pana acum de asasinii jocurilor precedente. Acest lucru nu inseamna ca povestea lui Connor este rea, ci doar ca va fi apreciata mai mult de cei care au deja cunostinte mai multe despre America din perioada Coloniala.
Si Desmond a primit mai multa atentie in Assassin’s Creed III. Acesta va participa la cateva misiuni in prezent si va avea de schimbat mai multe replici cu membrii ordinului asasinilor (Shaun, Rebecca si tatal sau William Miles). Din pacate, personal mi s-a parut in continuare ca eforturile celor de la Ubisoft nu sunt de ajuns, facandu-ma sa visez in continuare la un titlu Assassin’s Creed plasat mai mult sau chiar complet in prezent.
Gameplay
Cei care au jucat cele mai noi intrari din seria Assassin’s Creed probabil isi amintesc de faptul ca in timp ce schema de control a ramas in mare parte neschimbata pentru patru jocuri video consecutive, in timp ce asasinii au primit din ce in ce mai multe abilitati. Ei bine, pentru noul Assassin’s Creed III, Ubisoft a regandit complet controlul, simplificandu-l destul de mult pentru a fi usor de inteles chiar si pentru cei care abia acum descopera seria, dar destul de familiar pentru veterani.
S-a renuntat aproape complet la sistemul clasic de free running, care necesita apasarea a doua butoane simultan, acum fiind necesar doar butonul “High Profile” pentru a incepe o linie de acrobatii Parkour. De asemenea, intregul concept de “puppeteer” a fost abandonat, jocul dispunand acum de butoane clasice: attack, use, ranged attack, etc. Si sistemul de viata este acum mult mai accesibil, fiind inlaturata complet nevoia de a cumpara noi armuri pentru rezistenta mai multa la atacuri, iar medicamentele pentru vindecare nu mai exista. Bara de viata se regeneaza singura in momentul in care Connor se afla in afara luptelor.
Ca tot vorbeam mai devreme de free running, acest sistem a fost de asemenea modificat aproape complet. Toate animatiile au fost refacute, iar pe langa navigarea cladirilor din Boston si New York, Connor poate sa traverseze poate chiar mai bine padurile din zona de frontiera. Acesta se poate agata de orice creanga a copacilor, iar nivelurile sunt realizate in asa fel incat poti trece peste portiuni mari de nivel fara sa fii nevoit sa atingi pamantul, cu o viteza mult mai mare decat daca ai prefera mersul pe jos. Desi au fost absenti in Revelations, caii se inorc in Assassin’s Creed III pentru a micsora timpul petrecut pe drum din punctul A spre punctul B, intrucat distantele pe care eroul le are de parcurs in jocul de fata sunt mult mai mari ca in trecut.
Cele doua orase sunt realizate la scara de 1:3 din marimea reala a lor din perioada in care are loc actiunea, iar frontiera este de-a dreptul imensa. Din fericire, toate aceste zone numai bune de explorat sunt pline de misiuni secundare si obiecte colectionabile, care cu siguranta vor umple o parte din timpul pe care l-ati petrece in mod normal doar alergand pana la urmatorul obiectiv principal. In timp ce Connor poate sa duca scrisori, sa asasineze diversi templieri sau sa ajute la eliberarea oraselor de sub stapanirea acestora, probabil cea mai interesanta si mai bine realizata experienta de joc secundara este mini-campania de capitan de nava.
Cu un control foarte bine pus la punct si o prezentare de zile mari, aceasta scurta exprienta petrecuta in larg alaturi de Connor si echipajul navei Aquila, este probabil cea mai placuta parte a jocului, alaturi de campania principala. Desi poate parea complicat sa controlezi o nava de razboi pe mare, adevarul este ca echipa de la Ubisoft a reusit sa reduca totul la minimul necesar pentru a fi accesibil oricui. Exista doar controlul vitezei, al armelor si al directiei, alaturi de un indicator pe harta care informeaza jucatorul in ce directie bate vantul.
Am vorbit mai sus de luptele navale, insa nu am pomenit aproape nimic de luptele clasice ale seriei. Din anumite puncte de vedere nu s-au schimbat foarte multe pe partea de control, insa exista cateva diferente care pot conta foarte mult. Inamicii sunt acum mult mai agresivi si pot ataca in echipa. Din fericire, miscarile de retaliere sunt in continuare implementate si functioneaza la fel de bine. Connor are la dispozitie echipament nou, care schimba complet modul in care se desfasoara secventele de actiune. In primul rand, arma sa principala este toporul Tomahawk, lamele ascunse fiind puse pe plan secund. Acesta dispune si de un pistol, de un arc cu sageti si alte cateva gadget-uri, insa sensibil mai putine decat in ultimele doua aventuri ale lui Ezio.
Aceasta simplificare se face simtita si in cadrul sistemului de “Brotherhood”, in care eroul recruteaza asasini si ii trimite in diverse misiuni pentru a-i antrena. Acesta este acum aproape insesizabil, iar recrutarea se face mult mai greoi, necesitand rezolvarea unor misiuni secundare mai lungi. Interfata jocului este in schimb complet schimbata, harta fiind acum ceva mai usor de utilizat. Mai mult, odata ce sunt descoperite caile de transport rapid din anumite zone, acestea pot fi accesate in orice moment direct de pe harta.
Sistemul economic in schimb a suferit probabil cea mai mare lovitura. In timp ce exista in continuare o “baza” principala sub forma unei zone de padure mai mari numita Homestead, unde Connor poate atrage diversi artizani care sa creeze diverse produse pentru ca apoi sa fie vandute, acest sistem este complicat si limitat de retete presarate prin lumea jocului. Mai mult, fiecare artizan trebuie descoperit pe harta si ajutat intr-un fel sau altul pentru a se alatura comunitatii din Homestead. Utilizarea acestei mecanici este obositoare, complet optionala si deloc satisfacatoare. Vanatul intra de asemenea in aceasta categorie, servind rolul de adunare de materie prima pentru artizani dar si de sursa de venit, pieile fiind foarte valoroase.
Ajungand usor-usor la problemele lui Assassin’s Creed III, nu va asteptati ca problemele pe care titlurile precedente le aveau cand vine vorba despre navigarea nivelurilor, lupte sau bug-uri sa dispara. Anumite misiuni vor necesita reluarea in intregime din cauza unor probleme de scripting, altele vor putea fi rezolvate datorita unor scapari mai mult sau mai putin amuzante, insa nu toata lumea va avea rabdare sa suporte toate aceste neajunsuri. Fanii seriei cu siguranta vor putea trece peste toate acestea, insa daca nu sunteti dispusi sa acordati o sansa unui joc mai putin finisat, mai bine aveti rabdare pana la un nou patch inainte sa investiti timp in acest joc.
Desi nu am petrecut foarte mult cu multiplayer-ul din Assassin’s Creed III, am jucat destul pentru a ma lamuri ca nu foarte multe lucruri s-au schimbat. Modurile de joc sunt in mare parte le fel, iar unele personaje seamana izbotor de mult cu unele din Brotherhood si Revelations. Ce s-a dezvoltat este modul de personalizare al fiecarui avatar in parte si adaugarea modului de joc Wolfpack. Chiar daca momentan este haos total pe serverele publice, Wolfpack are sansele sa devina atractia principala a multiplayer-ului. Acesta este clar menit sa ofere o experienta cooperativa alaturi de un grup de prieteni mai degraba decat cu necunoscuti.
Grafica si sunet
In ultimii ani, Assassin’s Creed incepuse sa devina o serie care isi arata varsta, folosind un motor grafic vizibil invechit. Ei bine, noul Anvil Next reuseste sa ridice standardele in termeni de prezentare, oferind personaje, medii de joc si efecte de ultima generatie intr-un titlu a carui actiune se petrece intr-un mediu deschis. Cladirile din orase si in special frontiera sunt realizate meticulos, lumea din joc fiind parca vie si in acelasi timp autentica in contextul jocului. Acest lucru se intampla probabil de fiecare data cand un joc open world ridica stafeta, insa acum a venit randul lui Assassin’s Creed III sa fie un etalon in acest gen.
Tehnologia care genereaza populatie pe strazile oraselor este de asemenea imbunatatita, jocul putand afisa pe ecran sute de personaje fara prea mari semne de oboseala. Exista insa si mici probleme tehnice, precum timpul de incarcare a unor secvente care poate fi mai lung decat m-as fi asteptat si framerate-ul scazut in anumite secvente, insa acestea sunt impedimente minore pe langa problemele de gameplay pe care le-am expus mai sus. Anumite locatii sunt de-a dreptul uimitoare, iar in cateva ipostaze, gameplay-ul pe nava Aquila duce jocul un pas mai aproape de fotorealism.
Ca in cazul tuturor titlurilor precedente din serie, si Assassin’s Creed III foloseste o armata de actori talentati pentru a da viata unor personaje istorice, dar si fictive. George Washington, Benjamin Frankiln si alte figuri istorice din acea vreme sunt realizate foarte interesant atat vizual cat si prin performanta actorilor si sunt prezentate intr-un mod complet diferit fata de cartile de istorie. In acelasi timp,personajele fictive precum Haytham Kenway sunt probabil cele mai interesante. Vocile tuturor figurilor prezentate in joc sunt foarte bine interpretate, in timp ce Connor este probabil cel mai neinteresant protagonist de pana acum, din orice punct de vedere am privi. Din fericire, chiar daca nu reuseste sa ne impresioneze prin replicile sale, acesta se face remarcat prin intermediul abilitatilor de asasin, reusind totusi sa devina un nou personaj iconic pentru seriei. Muzica ambientala este clar mai slaba decat ce am primit in trecut, insa nu este deranjanta, chiar daca in anumite situatii este putin prea „eroica” pentru evenimentele ceva mai calme care se petrec pe ecran.
Concluzii
Este clar ca Assassin’s Creed III este un joc pe care doar fanii adevarati ai seriei il vor aprecia la adevarata sa valoare, iar cei care poseda cunostinte mai multe despre perioada istorica in care are loc actiunea vor fi cu siguranta avantajati. In timp ce povestea poate nu intereseaza atat de mult pe toata lumea, experienta de joc oferita este foarte placuta, in ciuda problemelor de control, interfata si gameplay. Chiar daca nu reuseste sa fie cel mai bun joc din seria Assassin’s Creed, este unul din titlurile din 2012 pe care nu ar trebui sa le ratati. Rabdarea cu micile sale neajunsuri este insa recomandata.