15 dec. 2025 | 17:10

Schimbare pentru asociaţiile de proprietari. Condiţia pentru a folosi şi banii din fondul de reparaţii pentru cheltuielile curente

ACTUALITATE
Share
Schimbare pentru asociaţiile de proprietari. Condiţia pentru a folosi şi banii din fondul de reparaţii pentru cheltuielile curente

O modificare legislativă cu impact direct asupra funcționării asociațiilor de proprietari ar putea schimba modul în care sunt gestionați banii colectați la nivelul blocurilor. Un proiect de lege care a trecut tacit de Senat și se află acum în procedură de adoptare la Camera Deputaților propune reguli mai flexibile privind utilizarea fondurilor existente, în special în situațiile în care există riscul ca imobilele să fie debranșate de la utilități din lipsă de lichidități.

Proiectul de lege care a trecut tacit de Senat

Inițiativa legislativă vizează modificarea Legii asociațiilor de proprietari nr. 196/2018 și a fost considerată adoptată tacit de Senat, întrucât nu a fost dezbătută și votată în termenul legal. Următorul pas este votul decisiv în Camera Deputaților, iar pentru a intra în vigoare, legea trebuie ulterior promulgată de președintele României și publicată în Monitorul Oficial.

Potrivit proiectului, scopul principal al modificării este prevenirea situațiilor în care asociațiile de proprietari ajung să nu mai aibă bani pentru plata cheltuielilor curente, deși dispun de sume importante în alte fonduri, cum este fondul de reparații.

Când pot fi utilizaţi banii din fondul de reparaţii

Noua reglementare propusă introduce posibilitatea ca veniturile acumulate în fondul de reparații sau în alte fonduri speciale ale asociației să poată fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale condominiului, în special pentru plata facturilor la utilități. Această opțiune devine valabilă doar în situațiile în care fondul de rulment este insuficient sau se golește complet.

Utilizarea acestor sume nu va fi automată. Legea prevede în mod expres că va fi necesară o hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari pentru fiecare situație în parte în care se propune folosirea banilor din fondul de reparații sau din alte fonduri pentru cheltuieli curente.

Reglementările actuale şi limitele lor

În prezent, Legea nr. 196/2018 stabilește clar că asociațiile de proprietari sunt obligate să constituie un fond de rulment, destinat exclusiv acoperirii cheltuielilor curente. Cuantumul acestui fond și cota de participare a proprietarilor sunt stabilite de asociație.

Pe de altă parte, toate veniturile obținute din exploatarea proprietății comune, inclusiv cele provenite din închirierea spațiilor comune sau din dobânzi bancare, sunt direcționate exclusiv către fondul de reparații. Din acest fond, în forma actuală a legii, nu pot fi efectuate plăți pentru cheltuieli curente, indiferent de situația financiară a asociației.

Această separare strictă a fondurilor a generat, în anumite cazuri, blocaje financiare, atunci când fondul de rulment nu a mai fost suficient pentru achitarea facturilor.

Motivaţia iniţiatorilor şi situaţiile-limită

Inițiatorii proiectului susțin că introducerea acestei posibilități urmărește protejarea proprietarilor care își achită la timp obligațiile financiare, în raport cu cei care acumulează restanțe. Potrivit acestora, scopul este evitarea unor măsuri extreme, precum debranșarea întregului condominiu de la serviciile de utilități publice sau inițierea unor acțiuni în justiție împotriva asociației.

„Rațiunea introducerii unei obligativități de constituire a acestor fonduri rezidă în dorința legiuitorului de a proteja proprietarii din condominii care își achită la timp contribuțiile care le revin (…) evitând astfel eventuale măsuri sancționatorii, precum debranșarea întregului condominiu de la serviciile de utilități publice”, se arată în motivarea proiectului.

Inițiatorii mai precizează că această normă ar urma să se aplice doar „în cazuri in extremis” și că permite o gestiune mai eficientă a fluxului de numerar al asociațiilor de proprietari, în situațiile în care există fonduri disponibile, dar care nu pot fi utilizate din cauza restricțiilor legale actuale.

Ce urmează pentru ca legea să se aplice

Pentru ca modificările propuse să producă efecte, proiectul de lege trebuie adoptat de Camera Deputaților, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial. Până la finalizarea acestui parcurs legislativ, regulile actuale privind utilizarea fondurilor asociațiilor de proprietari rămân neschimbate.