12 dec. 2025 | 09:20

UE renunță la planul de eliminare a mașinilor cu combustie internă: schimbare majoră în politica auto europeană

AUTO
Share
UE renunță la planul de eliminare a mașinilor cu combustie internă: schimbare majoră în politica auto europeană
UE renunță la planul de eliminare a mașinilor cu combustie internă / Foto: Adam Vaughan/EPA

Uniunea Europeană a făcut un pas înapoi într-unul dintre cele mai dezbătute proiecte de mediu: interzicerea vânzărilor de mașini noi cu motoare termice începând din 2035.

Potrivit informațiilor apărute în presa germană, și confirmate pentru Bild de Manfred Weber, liderul PPE, Bruxelles-ul renunță la planul radical, preferând o abordare mai flexibilă pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, scrie Bild.

Decizia vine după luni de presiuni din partea unor state membre, în special Germania și Italia, dar și a marilor producători auto, care au avertizat că actualele obiective sunt dificil de atins în contextul în care piața mașinilor electrice crește mai lent decât estimările oficiale.

Reguli mai flexibile în locul interdicției totale

Planul în forma sa inițială prevedea ca, din 2035, emisiile de CO2 ale noilor autoturisme vândute în UE să ajungă la zero, ceea ce ar fi însemnat încetarea comercializării motoarelor cu ardere internă.

În schimb, noua direcție politică va permite menținerea pe piață a vehiculelor cu combustie internă și a hibrizilor plug-in, atâta timp cât acestea funcționează cu combustibili considerați „neutri” din punctul de vedere al emisiilor, produși, de exemplu, din deșeuri sau biomasă.

Industria auto europeană a salutat decizia, subliniind că flexibilitatea este esențială pentru a se adapta la realitățile economice actuale.

Constrângerile legate de infrastructura de încărcare, costurile ridicate ale bateriilor și concurența puternică din China sunt argumente centrale în apelurile repetate ale producătorilor pentru reevaluarea obiectivelor climatice din sectorul auto.

Totuși, această schimbare riscă să complice drumul UE către neutralitate climatică până în 2050. Experții atenționează că o relaxare a regulilor ar putea prelungi prezența mașinilor poluante pe șoselele Europei, ceea ce pune presiune suplimentară asupra celorlalte sectoare care trebuie, la rândul lor, să reducă drastic emisiile.

Producătorii cer realism: „Obiectivul a fost prea strict”

Adoptată în 2023, trecerea obligatorie la vânzarea exclusivă de mașini electrice fusese prezentată drept una dintre piesele centrale ale Pactului Verde European.

Totuși, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) susține acum că industria auto a primit „cea mai severă țintă de decarbonizare”, pe baza unei presupuneri eronate: că acest sector este cel mai ușor de transformat.

Realitatea din piață arată însă contrariul. Cererea pentru vehicule electrice nu a crescut în ritmul dorit, iar infrastructura de încărcare rămâne insuficient dezvoltată în multe state membre.

În plus, constructorii europeni se confruntă cu prețuri competitive din partea modelelor electrice produse în China, ceea ce complică strategia de tranziție.

Mai multe guverne au cerut deja Comisiei Europene o reevaluare a obiectivelor, iar renunțarea la interdicția din 2035 pare să fie răspunsul politic la aceste presiuni cumulate.