Tesla lansează Model 3 mai ieftin în Europa: Cum vrea Elon Musk să-și spele imaginea după valul de controverse
Tesla introduce pe piața europeană o variantă mai accesibilă a sedanului electric Model 3, într-o încercare clară de a opri declinul vânzărilor după reacțiile negative generate de implicarea politică a lui Elon Musk și contextul tot mai dificil al pieței EV.
Noua versiune, lansată inițial în SUA în octombrie, este prezentată ca o soluție care poate atrage cumpărători dintr-o categorie mai largă, relansând interesul pentru brand, scrie The Guardian.
Modelul, denumit Model 3 Standard, vine cu un preț semnificativ redus față de variantele superioare, poziționându-se la 37.970 de euro în Germania, 330.056 coroane norvegiene și 449.990 de coroane suedeze.
Strategia reproduce pașii făcuți de Tesla în cazul Model Y, cel mai bine vândut SUV electric al companiei, care a primit de asemenea o versiune mai ieftină atât în Europa, cât și în SUA.
Ce aduce noua versiune Model 3 Standard
Pentru a reduce costurile, Tesla a eliminat unele finisaje premium și o serie de dotări din versiunile superioare, însă autonomia rămâne competitivă: peste 300 de mile (aproximativ 480 km), o valoare suficientă pentru majoritatea șoferilor din mediul urban și periurban.
Această reformulare a gamei vine într-o perioadă dificilă pentru producătorul american. În Europa, Tesla se confruntă cu o scădere accentuată a cererii, în timp ce BYD, principalul rival chinez, a depășit pentru prima dată compania la vânzări pe continent în primăvara acestui an.
Pe lângă presiunea competițională, marca americană este afectată și de reacția negativă a consumatorilor față de politicile și declarațiile lui Elon Musk.
Impactul controverselor politice ale lui Musk asupra vânzărilor Tesla
Susținerea publică și implicarea lui Musk în administrația condusă de Donald Trump au generat o reacție dură din partea multor cumpărători europeni.
În perioada în care a condus Departamentul pentru Eficientizarea Guvernului („Doge”), Musk a coordonat reduceri masive de personal, iar plecarea sa din administrație, după conflicte legate de pachetul de taxe și cheltuieli promovat de Trump, nu a calmat spiritele.
Au urmat și alte momente controversate: un gest interpretat ca salut nazist la un miting de victorie al lui Trump, declarații de susținere pentru partidul german de extremă dreapta AfD și acuzații îndreptate împotriva unor politicieni britanici de rang înalt. Toate acestea au deteriorat imaginea Tesla, cu efect direct asupra vânzărilor.
Contextul este complicat și de politicile fiscale din unele țări europene. În Marea Britanie, de exemplu, ritmul de creștere a înmatriculărilor de mașini electrice a ajuns în noiembrie la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani, doar 3,6%, conform datelor SMMT.
Noile taxe anunțate în buget, precum introducerea unui tarif de 3 pence per milă parcursă de la aprilie 2028, ar putea tempera și mai mult apetitul britanicilor pentru mașini electrice.
Reprezentanții industriei auto atrag atenția că perioada actuală ar trebui să încurajeze trecerea la electric, nu să o penalizeze.
Mike Hawes, directorul general al SMMT, subliniază că „nu putem presupune că cererea pentru vehicule electrice va continua să crească de la sine”, insistând că stimulentele ar trebui întărite, nu reduse.
Prin lansarea Model 3 Standard, Tesla speră să recâștige teren într-o piață tot mai competitivă și marcată de sensibilități politice.
Rămâne de văzut dacă strategia prețurilor reduse va reuși să compenseze declinul de imagine și presiunea fiscală tot mai apăsată asupra vehiculelor electrice în Europa.