05 dec. 2025 | 21:16

Temperatura ideală în mașină iarna: de ce 23–24 de grade nu sunt recomandate. Marea greșeală pe care o fac șoferii

UTILE
Share
Temperatura ideală în mașină iarna: de ce 23–24 de grade nu sunt recomandate. Marea greșeală pe care o fac șoferii
FOTO: Arhivă

Pe timp de iarnă, mulți șoferi pornesc căldura în mașină la maximum imediat ce se urcă la volan, în încercarea de a crea cât mai repede un mediu confortabil. De cele mai multe ori, temperatura setată ajunge la 23–24 de grade, uneori chiar mai mult. Deși pare o alegere firească, specialiștii în siguranță rutieră și medicii atrag atenția că aceasta este una dintre cele mai frecvente greșeli făcute în sezonul rece.

Ce temperatură trebuie să fie în mașină

Temperatura ideală din habitaclu, spun specialiștii, ar trebui să se situeze între 19 și 22 de grade, în funcție de preferințe și de durata călătoriei. Un prim motiv pentru care temperaturile ridicate sunt nerecomandate este legat de scăderea vigilenței la volan. Un mediu prea cald favorizează somnolența, încetinirea reacțiilor și diminuarea atenției.

De altfel, studiile europene privind comportamentul șoferilor arată că o temperatură de aproximativ 24 de grade în mașină poate afecta capacitatea de reacție la fel de mult ca o alcoolemie scăzută. Cu alte cuvinte, căldura excesivă poate transforma o banală deplasare într-o situație cu potențial periculos, mai ales pe drumurile alunecoase și aglomerate din sezonul rece.

În plus, setarea prea înaltă a temperaturii în habitaclu produce un disconfort termic aparent paradoxal. Diferența majoră dintre frigul de afară și căldura intensă din interior face ca organismul să resimtă șocuri termice repetate, mai ales la opriri scurte. Acest lucru poate favoriza răcelile, poate agrava afecțiunile respiratorii și impactează în mod direct circulația sanguină. O temperatură de 19–22 de grade menține corpul într-o zonă de confort stabilă, fără variații bruște.

Temperatura mare crește consumul de carburant

Un alt motiv pentru care 23–24 de grade nu sunt recomandate ține de eficiența sistemului de încălzire. Temperaturile ridicate determină consum suplimentar de carburant, fie benzină sau motorină, fie energie electrică în cazul mașinilor hibride sau electrice. Sistemul de climatizare este forțat să funcționeze constant la o capacitate mare, ceea ce duce nu doar la costuri mai mari, ci și la uzura prematură a componentelor. În schimb, o temperatură moderată și constantă asigură un echilibru optim între confort și consum.

O altă greșeală frecventă este direcționarea jetului de aer cald direct spre parbriz la temperaturi extreme. Deși pare o soluție rapidă pentru dezaburire, aerul prea fierbinte în contact cu un geam înghețat poate provoca microfisuri sau chiar fisuri vizibile în parbriz. Setarea unei temperaturi moderate și utilizarea funcției de dezaburire automată (acolo unde există) este o combinație mult mai eficientă și mai sigură.

Pentru a menține aerul uscat și vizibilitatea optimă, este indicată și pornirea periodică a aerului condiționat, chiar și pe timp de iarnă. AC-ul ajută la eliminarea umidității din habitaclu, prevenind aburirea ferestrelor și îmbunătățind calitatea aerului.

În final, confortul termic nu trebuie confundat cu senzația de căldură excesivă. O temperatură de 19–22 de grade în mașină este suficientă pentru a crea un mediu plăcut, sigur și economic.